thumbnail image
  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • O Festiwalu
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • O Festiwalu
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
strona główna
strona główna

 

  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • O Festiwalu
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • O Festiwalu
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
  •  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • O Festiwalu
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • …  
      • Program '22
      • Artyści '22
      • Inowrocław '22
      • O Festiwalu
      • Archiwum 
        • Program 2021
        • Artyści 2021
        • Program 2020
        • Artyści 2020
        • Program 2019
        • Artyści 2019
        • Multimedia
        • Wsparcie
      • Wspierają nas
      • Kontakt
    strona główna
    strona główna

     

    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • O Festiwalu
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • …  
      • Program '22
      • Artyści '22
      • Inowrocław '22
      • O Festiwalu
      • Archiwum 
        • Program 2021
        • Artyści 2021
        • Program 2020
        • Artyści 2020
        • Program 2019
        • Artyści 2019
        • Multimedia
        • Wsparcie
      • Wspierają nas
      • Kontakt
  •  
  • strona główna
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • O Festiwalu
    • Archiwum
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • Search
      •  

        „Maraisa porté la Viole a son plus haute degré de perfection“

        „Marais wzniósł violę na najwyższy szczyt doskonałości“

        Titon du Tillet 1732

         

         

        Marin Marais(1656-1728), niezrównany wirtuoz violi da gamba, jest jedną z najważniejszychpostaci życia muzycznego końca XVII i początku XVIII wieku we Francji. Całe swoje życie spędził w Paryżu, większość w służbie króla Ludwika XIV. Służył Królowi Słońce jako Ordinaire de la musique de la Chambre du Roi i ściśle współpracował z Lullym w Acadèmie Royale de Musique. Marais był cenionym kompozytorem operowym i najważniejszym kompozytorem swojego instrumentu, violi da gamba. Opublikował pięć ksiąg utworów na violę, zawierających łącznie ok. 650 utworów. Jego muzyka charakteryzuje się wyrafinowaną harmonią i melodyczną elegancją, przejrzystą strukturą, wyszukaną ornamentyką oraz głębokim człowieczeństwem i swoistym ciepłem.

         

        Źródła historyczne podają, iż nikt nie przewyższał go w grze na violi, adorównywał mu tylko jeden człowiek: Antoine Forqueray. Opisywano ich natomiast odmiennie: mówiono, że Marais grał jak anioł, Forqueray jak diabeł. Syn Forqueray'a, Jean-Baptiste-Antoine, opublikował po śmierci ojca księgęutworów na violę, twierdząc, iż ich autorem jest jego ojciec. Te spektakularne utwory należą do najtrudniejszych kompozycji jakie kiedykolwiek napisano na violę da gamba.

         

        Marin Marais był również uznanym nauczycielem. Niektóre z jego 19 dziecikształcąc się pod jego okiem także stały się słynnymi wirtuozami, m.in. Roland Marais, który wydał dwie księgi wspaniałych utworów na violę. Prawdopodobnie Charles Dollé także był jednym z uczniów Marais. W muzyce Dollégo widoczny jest głęboki podziw dla mistrza, wymaga ona także niezwykłej wirtuozerii.

         

        Le Monde maresienne, świat pełen najwspanialszej i najbardziej wyrafinowanej muzyki, skończył się wraz ze śmiercią Marais. Ale wciąż istnieje, czekając na ponowne odkrycie i przywrócenie do życia.

         

        Matthias Bergmann 

        sobota, 3 września 2022
        godz. 19:00 (po Mszy)

        Bazylika im. NMP w Inowrocławiu

        Wykonawcy 

        MATTHIAS BERGMANN - viola da gamba

        DOROTA ZIMNA - klawesyn

        Program

        kompozycje mistrzów violi

         

        Marin Marais (1656-1728)

        Antoine Forqueray (1672-1745)

        Roland Marais (ok. 1688-ok. 1750)

        Charles Dollé (1710-1755)

         

      •  

        Pod koniec XVI i w pierwszej połowie XVII wieku muzyka polskaprzeżywała nadzwyczajny rozkwit, co wiązało się m.in. z zaspokajaniem

         

        muzycznych pasji ówczesnych władców: Zygmunta III Wazy i jego następcy — Władysława IV. Dzięki staraniom i hojności Zygmunta III sprowadzono z Rzymu kilkunastu znakomitych muzyków, którzy zasilili skład kapeli królewskiej. Wśród nich był m.in. słynny madrygalista Luca Marenzio. Po przeprowadzce całego dworu z Krakowa do Warszawy na stanowisko kapelmistrza powoływano wyłącznie Włochów: Asprilio Pacellego, Giovanniego Francesco Aneria, Marco Schacciego. W okresie dyrekcji tego ostatniego (1623-1649) zespół rozrósł się do ok. 50 muzyków i zyskał międzynarodowy prestiż.

         

        W 1619 roku wkapeli królewskiej został zatrudniony jako skrzypek Adam Jarzębski (ok. 1590-1649) — pierwszy polski twórca muzykiczysto instrumentalnej, utrzymanej we wczesnobarokowym stylu. Jarzębski miał okazję zapoznać się z kompozytorskimi nowinkami podczas licznych podróży, a także w trakcie rocznego pobytu we Włoszech (1615). W tym okresie powstała prawdopodobnie większość z 27 utworów zachowanych w rękopisie Canzoni e Concerti, datowanym na 1627rok. Ten unikatowy zbiór zawiera: 12 concerti na dwa głosy i bassocontinuo, będących parafrazami utworów wokalnych różnych kompozytorów (takich jak G. Gabrieli, G. P. da Palestrina czy O. di Lasso); 10 concerti natrzy głosy i b.c., będących w pełni owocem inwencji Jarzębskiego (ich tytuły nawiązują do miejsc, które odwiedził kompozytor, np. Berlinesa, Königsberga,bądź przybliżają charakter utworu, np. słynna Tamburetta); 5 czterogłosowych canzon. W programie koncertuznalazło się m.in. Concerto secondo a due, w którym Jarzębski zawarłcytaty melodii kolęd: łacińskiej Resonetin laudibus oraz staropolskiej Nuż my, dziatki, zaśpiewajmy z weselem (zachowanej w Kancjonale puławskim z 1558 roku).

         

        Na dworze Władysława IV działał także inny wybitny kompozytor — MarcinMielczewski (ok. 1600-1651), rówieśnik i kolega Jarzębskiego z kapelikrólewskiej. Po raz pierwszy został wymieniony w gronie członków zespołu w dokumencie z 1639 roku. W twórczości Mielczewskiego można wyróżnić dwa równolegle kultywowane nurty: stileantico i stile moderno, co byłodość charakterystyczną praktyką wśród kompozytorów wczesnobarokowych. Z jednej strony, nadal uprawiał muzykę religijną utrzymaną w stylu późnorenesansowej polifonii a cappella, z drugiej natomiast, próbował swoich sił w seconda prattica, piszącwokalno-instrumentalne koncerty kościelne i instrumentalne canzony. CanzonyMielczewskiego, przeznaczone na duet skrzypcowy i basso continuo lub dwoje skrzypiec, fagot (puzon lub wiolonczelę) i b.c., są bardziej rozbudowane i reprezentują dużo dojrzalszy styl barokowy niż concerti Jarzębskiego.Pośród tego typu utworów wyróżnia się Canzonaprima à 2, zarówno ze względuna największe rozmiary, jak i na wprowadzenie cytatów z polskiej muzyki popularnej (np. melodia pieśni Ach, meczek) i tanecznej (m.in. rytmymazura i poloneza).

         

        Cysterski mnich Stanisław Sylwester Szarzyński jestreprezentantem pokolenia kompozytorów działających na przełomie XVII i XVIII wieku, czyli w okresie dojrzałego baroku. Zasłynął jako obdarzony nieprzeciętną inwencją melodyczną twórca koncertów kościelnych (m.in. urokliwe Jesu spes mea) oraz bardziej rozbudowanych kantat (Completorium, Litania cursoria), w których zaznaczają się wyraźne wpływy muzyki włoskiej. Jedynym utworem czysto instrumentalnym Szarzyńskiego, jaki dotrwał do naszych czasów dzięki kopii z 1706 roku, jest Sonata na dwoje skrzypiec i organy.

         

        Michał Zieliński

        niedziela, 2 października 2022
        godz. 18:00 (po Mszy)

        Bazylika im. NMP w Inowrocławiu

        Wykonawcy 

        zespół INTEMPERATA w składzie

         

        Michał Marcinkowski skrzypce 

        Marcin Tarnawski skrzypce

        Ewa Witczak viola da gamba

        Matthias Bergmann viola da gamba

        Klaudyna Żołnierek teorba

        Maria Wilgos gitara barokowa

        Dorota Zimna klawesyn

        Elżbieta Izdebska recytacje

        Program

        Koncert kameralny muzyki polskiego baroku

         

      • Program „Cuda świata: XVII-wieczna angielska Maska” prezentuje muzykę angielską z czasów, gdy na dworze angielskich królów popularne były inscenizacje muzyczne zwane „maskami”. Na dworze angielskim w XVI i XVII wieku organizowano imponujące, trwające niejednokrotnie cały wieczór spektakle muzyczno-taneczne, w których brali udział tancerze, aktorzy, śpiewacy, instrumentaliści, znaczące osobistości, a nieraz nawet sam Król czy Królowa. Najznamienitsi poeci, kompozytorzy, projektanci, choreografowie, technicy i architekci byli angażowani przy realizacji tych spektakularnych, pełnych efektów specjalnych widowisk. Zespół Echo du Danube z pieśni, tańców i poezji angielskiej stworzył swoją własną "Maskę".

         

        Kolekcja pieśni lutniowych Johna Maynarda pt. „The XII Wonders of the World” (12 cudów świata), w której znaleźć można ironiczne i satyryczne portrety osób i ich zawodów, czasem także konkretnych, znanych osobistości, stała się podstawą kontekstu tematycznego tej nowo zaaranżowanej maski. Poszczególne jej części to sceny obrazujące życie, miłość i śmierć, prawdziwe "cuda świata". Koncert „Cuda świata: XVII-wieczna angielska Maska" to ciekawe spojrzenie na praktykę muzyczną XVII wiecznej Anglii a jednocześnie ukazanie w jaki sposób historyczne inspiracje mogą stanowić pretekst do kreowania autorskich programów muzycznych. Do realizacji projektu zespół Echo du Danube dobrał interesujący i barwny zestaw instrumentów w połączeniu ze śpiewem.

         

        Christian Zincke

        niedziela, 30 października 2022
        godz. 18:00

        Sala Koncertowa im. Ireny Dubiskiej

        PSM I i II st. w Inowrocławiu

        Wykonawcy 

        zespół ECHO DU DANUBE w składzie

         

        Hannah Morrison sopran 

        Rob Wyn Jones narrator

        Elisabeth Seitz psałterium

        Martin Jopp skrzypce barokowe

        Thomas Boysen lutnia

        Johanna Seitz harfa

        Christian Zincke viola da gamba

        Michele Claude instrumenty perkusyjne

        Program

        XVII-wieczna muzyka angielska

         

      •  

         

         

         

         

         

       

      Organizator:
      Stowarzyszenie

      Akademia Muzyki Dawnej
      więcej informacji


      Facebook

      Messenger

      E-mail

       


       

      copyright © 2019-22 by BydgoskaScenaBarokowa
      design & website © 2019-22 by mapi+

        Home
      Cookie Use
      We use cookies to ensure a smooth browsing experience. By continuing we assume you accept the use of cookies.
      Learn More