thumbnail image
  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • Województwo Kujawsko-Pomorskie
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • Województwo Kujawsko-Pomorskie
strona główna
strona główna

 

  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • Województwo Kujawsko-Pomorskie
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • Województwo Kujawsko-Pomorskie
  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • Województwo Kujawsko-Pomorskie
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • Województwo Kujawsko-Pomorskie
strona główna
strona główna

 

  • Program '22
  • Artyści '22
  • Inowrocław '22
  • Archiwum 
    • Program 2021
    • Artyści 2021
    • Program 2020
    • Artyści 2020
    • Program 2019
    • Artyści 2019
    • Multimedia
    • Wsparcie
  • Wspierają nas
  • Kontakt
  • Województwo Kujawsko-Pomorskie
  • …  
    • Program '22
    • Artyści '22
    • Inowrocław '22
    • Archiwum 
      • Program 2021
      • Artyści 2021
      • Program 2020
      • Artyści 2020
      • Program 2019
      • Artyści 2019
      • Multimedia
      • Wsparcie
    • Wspierają nas
    • Kontakt
    • Województwo Kujawsko-Pomorskie
strona główna
  • Nicola Porpora (1686-1768) Filandro

    fragmenty współczesnego prawykonania po 273 latach

    Wykonawcy

    Filandro – Joanna Motulewicz(mezzosopran)
    Orsinda – Marta Wryk (mezzosopran)
    Uranio – Michał Sławecki (kontratenor)
    Corina – Elżbieta Izdebska (sopran)
    Dafni – Aleksander Rewiński (tenor)

     

    Barokowa Orkiestra Festiwalowa

     

    Marcin Tarnawski – kierownictwo muzyczne

     

     

    nagrań dokonano w dniach 6-7 listopada 2020

    w Kinie Pomorzanin w Bydgoszczy

    Wokół Filandro (z programu festiwalowego)

    więcej o wykonaniu i realizacji

    uwertura [00:06]

    recytatyw: Ah, Uranio, qual fuor dell'usato scuote [04:48]
    chór*: Via coraggio, coraggio [05:21]

    recytatyw: Quell'infelice mira [05:57]

    chór*: Poco manca. A terra, a terra [06:29]

    recytatyw: Respiro. E in salvo. [06:54]

    chór*: Vieni, vieni e all'alma Diva [07:30]

    recytatyw: Quanto stranier godiam di tua salvezza [08:05]

    recytatyw: Narrami, e qual sia con l'avventure tue la patria, e il nome [10:32]

    Dafni - recytatyw: Mi tradi quel'infido | aria: Povero cor [12:54]

    recytatyw: Che mi dolgo d'Orsinda [20:36]

    recytatyw: Vengo qui solo e n'ho piacer [25:08]

    Orsinda - aria: Scherza in mezzo [29:46]

    recytatyw: Ecco mi a te, Corina [37:21]

    Corina - aria: Fior ch'a spuntar [38:43]

    Filandro - recytatyw: Terra e questa dove Ciprigna ha voti | aria: D'esser gia parmi [46:16]

  • Wokół Filandro Porpory

    z programu festiwalowego

    Komedia pasterska w trzech aktach z muzyką do słów Vincenzo Cassaniego, wystawiona na dworze w Dreźnie w dniu urodzin Jej Królewskiej i Elektorskiej Mości księżnej Marii Antonii Walpurgis na zamówienie Jego Wysokości Augusta III, króla Polski i elektora Saksonii, dnia 18 lipca 1747 r.
     

    Choć urodzony w Neapolu Nicola Porpora (1686-1768) napisał 12 serenat, 14 oratoriów, 135 świeckich kantat, kilkadziesiąt innych kompozycji wokalnych i instrumentalnych, stał się sławny dzięki swojej twórczości operowej. A uwielbiany dlatego, że miał niezrównany talent do uczenia śpiewu. Wśród jego uczniów byli Metastasio, Farinelli, Cafarelli, Uberti, Haydn. Choć jego uczniowie robili światowe kariery, on sam umarł w biedzie, a koszty pogrzebu musiały być sfinansowane przez charytatywny koncert.


    Muzyczna kariera Porpory była naznaczona piętnem rywalizacji; najpierw z Alessandro Scarlattim w Neapolu, potem z Leonardo Vincim w Rzymie i Wenecji oraz z Georgiem Friedrichem Händlem w Londynie. Także w Dreźnie (gdzie przeniósł się w 1747 roku, by zostać nauczycielem śpiewu Marii Antonii Walpurgis, synowej Augusta III, króla Polski i elektora Saksonii) napotkał rywala, znanego mu zresztą jeszcze z Wenecji. Był nim Johann Adolph Hasse. Rywalizację tę podsycał dodatkowo konflikt między światowej sławy sopranistką Faustyną Bordoni, prywatnie żoną Hassego, a Reginą Mingotti, uczennicą i mecenaską Porpory.


    Na zamówienie króla Augusta III Porpora napisał operę Filandro do słów istniejącego już libretta autorstwa Vincenzo Cassaniego (ok. 1677-1732), L’incostanza schernita, wystawionego w 1727 roku w Wenecji w Teatro San Samuele z muzyką Tomasa Albinoniego. Premiera Filandro miała miejsce 18 lipca 1747 w Dreźnie (Hofoper) z okazji urodzin Jej Królewskiej i Elektorskiej Mości księżnej Marii Antonii Walpurgis. W partii Corinny wystąpiła wspomniana już Regina Mingotti. Był to zresztą jej pierwszy publiczny występ w Dreźnie.


    Przedostatnia opera w twórczości sławnego już ówcześnie neapolitańskiego kompozytora stanowi – w treści – osiemnastowieczny odpowiednik dzisiejszej komedii romantycznej. Przybycie głównego bohatera na (zdawałoby się) idylliczną wyspę szczęśliwości odsłania toczące się gry miłosne, w których kochankowie nie mogą być pewni nie tylko szans na powodzenie swoich zamiarów, ale także swoich własnych uczuć.


    Narracja prowadzona w recytatywach odsłania kolejne wątki wzajemnych relacji, intrygi, żarty i zabawne sytuacje (jak wyjątkowa scena z Echem, pełna słownych gier). W ariach dominuje popis umiejętności wokalnych poprzedzony błyskotliwymi wstępami orkiestry, iskrzącymi się od ozdobników i wykwintnych figur.


    Po swojej premierze na drezdeńskim dworze Filandro nie był nigdy wystawiony.
    Podczas drugiej edycji festiwalu Bydgoska Scena Barokowa opera (w wersji scenicznej) miała zostać wykonana w całości po raz pierwszy po 273 latach. Z uwagi na ograniczające wydarzenia artystyczne obostrzenia, związane z epidemią koronawirusa, widownia i słuchacze mieli możliwość uczestniczyć jedynie w okrojonej wersji koncertu dzień wcześniej, 6 grudnia 2020. Z tego samego powodu zrezygnowano z udziału chóru - części z jego udziałem wykonane zostały w wersji instrumentalnej.
    Zamiast tego obszerne, wybrane fragmenty dzieła zostały zarejestrowane - niniejszym prezentujemy efekt wielomiesięcznych przygotowań i prób w formie 53-minutowego koncertu.


    Marcin Tarnawski / Michał Orzechowski


     


    Pewien Filandro, młodzieniec niezwykle biegły – jak ukaże komedia – w sztuce miłosnej oraz wyjątkowo niestały w wyborze obiektów uczuć, opuszcza ziemię ojczystą, aby szukać gdzie indziej szczęścia w miłości, której nie znalazł w swoim kraju. Podczas podróży morskiej zaskakuje go sztorm. Rozbija się przy skale podwodnej. Wiatr i burza popychają małą łódkę, w której ocalał Filandro, do brzegów Cytery, wyspy poświęconej Wenus, bogini miłości.
     

    Na tej wyspie, jak się zdaje, wszyscy wiodą życie pasterskie. Tam rozbitek zostaje przyjęty przez pasterzy, którzy litują się nad jego losem. Uranio, najbardziej szanowany pasterz na wyspie, przyjmuje go w swojej chacie i zapewnia opiekę. Jednakże Filandro źle odpłaca się za uprzejmość gospodarza, gdyż wpada mu w oko Orsinda, którą Uranio kocha nad życie. Niemal natychmiast zakochuje się też w Corinie, ukochanej pasterza Dafnisa, przyjaciela Urania.
     

    Głównym wątkiem opery jest właśnie owa niestałość Filandra w uczuciach, wokół której skupiają się inne, poboczne wątki miłosne. Dzięki temu dzieło zyskuje charakter komiczny. Miłość zostaje przedstawiona w sposób żartobliwy, nie zaś jako uczucie przynoszące ból i cierpienie. Takie przestawienie miłości podnosi widza na duchu i rozbawia go nowym rodzajem komizmu. Ta komedia, napisana na szczególną okoliczność, zachowuje cechy dramatu pasterskiego, ukazującego życie pasterzy.
     

    z libretta, tłumaczenie: Alicja Raczyńska

     

     

  • Wykonanie i realizacja nagrań

    Soliści
    Joanna Motulewicz - Filandro

    Marta Wryk - Orsinda

    Michał Sławecki - Uranio

    Elżbieta Izdebska - Corina

    Aleksander Rewiński - Dafni

     

    Barokowa Orkiestra Festiwalowa
    obój
    Aleksandra Mutwicka | Katarzyna Czubek

    trąbka
    Michał Tyrański | Emil Miszk

    waltornia
    Dominika Stencel | Milena Tobor

    skrzypce

    Mikołaj Zgółka - koncertmistrz

    Michał Marcinkowski | Łukasz Nazarczuk | Ewa Żołyniak-Adamska
    Natalia Tyrańska | Katarzyna Szewczyk

    altówka
    Dymitr Olszewski

    wiolonczela
    Ewa Witczak | Jakub Kościukiewicz

    kontrabas
    Łukasz Macioszek

    teorba | gitara barokowa
    Witold Wilgos

    klawesyn
    Justyna Woś

     

    kierownictwo muzyczne
    Marcin Tarnawski


     

    tłumaczenie libretta
    Alicja Raczyńska

     

    opracowanie materiałów nutowych
    Edgar Lewandowski | Maciej Łukaszuk

     

    oświetlenie
    Tomasz Wiśniewski (LSV Technika)

     

    rejestracja i montaż dźwięku

    Łukasz Rafiński

     

    zdjęcia
    Ewa Skonieczna | Patryk Chenc

     

    montaż

    Ewa Skonieczna

     

    identyfikacja wizualna festiwalu
    Marcin Pietras (mapi+)

     

    nagrań dokonano
    w Kinie Pomorzanin w Bydgoszczy
    w dniach 6-7 listopada 2020

    premiera materiału w wersji online

    6 grudnia 2020

 

Organizator:
Stowarzyszenie

Akademia Muzyki Dawnej
więcej informacji


Facebook

Messenger

E-mail

 


 

copyright © 2019-22 by BydgoskaScenaBarokowa
design & website © 2019-22 by mapi+

    Home
Cookie Use
We use cookies to ensure a smooth browsing experience. By continuing we assume you accept the use of cookies.
Learn More