Alta to zespół instrumentów historycznych, który zajmuje się promowaniem muzyki dawnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiego i europejskiego renesansu. Od początku istnienia związany z Zamkiem Lubelskim, stopniowo rozszerzał swoją działalność, a dziś z powodzeniem koncertuje w całej Polsce i zagranicą. Brał udział w polskich i światowych festiwalach (m.in. Knights Festival w Izraelu, Salezjańskie Lato w Przemyślu czy Festiwal im. Piotra z Grudziądza), a jego członkowie koncertowali m.in. we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Meksyku i Ekwadorze. Artyści podczas koncertów prezentują słuchaczom brzmienie dawnych instrumentów, takich jak: lutnie, szałamaje, pomorty, cornamuse, viola da gamba, flety, fidel i lira korbowa.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w Paryżu. Wśród nagród i wyróżnień na konkursach muzycznych znajduje się Główna Nagroda na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagroda Publiczności na Konkursie Klawesynowym w Paryżu oraz Złoty Medal – Pierwsza Nagroda na Konkursie Klawesynowym Conservatoire de Musique we Francji.
Prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i kieruje Katedrą Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej tej Uczelni. Prowadzi działalność artystyczną, naukową i edukacyjną. Wśród artystycznych prezentacji w formie koncertów, nagrań radiowych, płytowych i rejestracji „na żywo” posiada wiele prawykonań i premier dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych. Jako pierwsza nagrała Sonaty klawesynowe G.P. Del Buono oraz wiele utworów polskich. Jako solistka oraz kameralistka brała udział w koncertach w całej Polsce, Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech. W 2000 r. uzyskała prestiżową nagrodę „Fryderyk” za czteropłytowy album Johann Sebastian Bach Das Wohltemperierte Klavier, a w 2010 r. nominację do tej nagrody za CD Polska Muzyka Klawesynowa, vol.1 Józef Elsner.
Badania naukowe i artystyczne prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz dotyczą przede wszystkim obszaru muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i odkrywanie nieznanych zabytków muzycznych, czego rezultatem są liczne referaty i publikacje.
Zainicjowała i od kilkunastu lat prowadzi Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej w Warszawie.
Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi. Występowała m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi (Semele G.F. Händla, partia Juno) i Narodowym Forum Muzyki (Montezuma C.H. Grauna, partia tytułowa). Realizowała projekty z Jarosławem Thielem, Gustavo Gargiulo, Jörgiem-Andreasem Bötticherem i wieloma innymi. Współpracowała z ContrO Orchestra, Altberg Ensemble, a także z Filharmonią Narodową. Laureatka Międzyuczelnianego Konkursu Kameralnego w Krakowie. Półfinalistka Renata Tebaldi International Voice Competition w San Marino. Jednym z jej ulubionych kompozytorów jest Händel, zawsze dobrze odnajdywała się w jego ariach. Ostatnio odnajduje się w komponowaniu – pisze piosenki i teksty, a także utwory fortepianowe i chóralne. Jej specjalnością są piosenki okolicznościowe, np. urodzinowe, które pisze dla bliskich jej osób. Zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych, działa jako konferansjer, przeprowadza wywiady z muzykami. W Domu Kultury Rembertów jest odpowiedzialna za studio nagrań, w którym realizuje projekty muzyczno-lektorskie. Jest zaangażowana w uczenie śpiewu dzieci i dorosłych, a własną drogę wokalną eksploruje na rozmaitych warsztatach i kursach. W czasie wolnym lubi pisać, znajdować perełki ubraniowe w second-handach, tańczyć improwizacyjnie i równie improwizacyjnie podchodzić do gotowania. Wierzy, że piękno muzyki jest ponadgatunkowe; kocha zarówno muzykę dawną, rock progresywny, jazz, jak i współczesne brzmienia.
Studiował wiolonczelę w Monachium i Lubece (w klasach Horatiu Cenariu oraz Troels Svane), wiolonczelę barokową we Frankfurcie (w klasie Kristin von der Goltz) oraz violę da gamba we Frankfurcie, Bremie i Bazylei (w klasach Heidi Gröger, Hille Perl oraz Paolo Pandolfo). Obecnie mieszka w Mannheim. Pełni funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orchestre des Pfalztheaters Kaiserslautern.
Współpracuje z wieloma innymi orkiestrami i zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, il Gusto Barocco Stuttgart, Saarländisches Staatstheater, Nationaltheater Mannheim,{oh!} Orkiestra Historyczna, grając na wiolonczeli, wiolonczeli barokowej, basse de violon oraz różnych odmianach violi. Występował jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy na takich znaczących festiwalach, jak Bachfest Leipzig, Musikfest Stuttgart, Heinrich Schütz Musikfest i Schwetzinger SWR Festspiele. Realizował partię basso continuo w wielu operach oraz oratoriach, m.in. Georga Friedricha Händla, Henryego Purcella, Antonio Vivaldiego, Claudio Monteverdiego, Jean-Philippe’a Rameau.
Brał udział w licznych produkcjach radiowych oraz nagraniach płytowych. Był członkiem komisji kilku konkursów dla młodych muzyków oraz wykładowcą kameralnych i orkiestrowych kursów mistrzowskich. Od października 2022 roku prowadzi klasę wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Daniel Deuter (skrzypce barokowe, altowka barokowa)
Studiował w klasie skrzypiec Tibora Istvánffy’ego i Geoffry’eja Whartona. Jego zainteresowanie interpretacją muzyki dawnej doprowadziły go do współpracy z Philippem Herreweghe, Jordi Savallem, Friederem Berniusem, Reinhardem Goeblem, Konradem Junghänelem, Gottfriedem von der Goltz i René Jacobsem. Podczas projektów kameralnych z Peterem Kooi’em, Jedem Wentzem, Marie Leonhardt i Michalem Petri odwiedził wiele krajów Europy i Azji, a także USA i Kanadę.
Daniel Deuter prowadzi warsztaty orkiestrowe, kameralne oraz uczy gry na skrzypcach barokowych (Międzynarodowa Letnia Szkoła Muzyki Dawnej Valtice, Le Parlement de Musique, Michaelsteiner Sommerakademie). Wraz z zespołeme CordArte z Kolonii wykonuje muzykę kameralną z XVII wieku, od 2009 roku koncertuje z zespołem prowadzonym przez z Daniela Hope’a, występujac m.in w Hamburgu, Berlinie i Londynie. Od 1993 roku jest koncertmistrzem orkiestry Batzdorfer Hofkapelle, skupiającej sie głównie na wystawianiu oper z repertuaru Dreźnieńskiego. Od 2013 roku prowadzi klase skrzypiec barokowych i altówki barokowej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jego praca artystyczna jest udokumentowana wielu płytach wydanych m.in. przez Supraphon, Musicom, Pan-classics, Raumklang, Kammerton i Accent.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fletu traverso Michaela Schmidt-Casdorffa (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie jest doktorantem i wykładowcą w rodzimej uczelni. Od 2020 roku jest członkiem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy współpracuje z polskimi i zagranicznymi zespołami koncertując w całej Europie. Są to m. in: Orkiestra XVIII Wieku, Mousikê Technê, Intemperata, Kore i Green Kore. Oprócz tego zapraszany jest do uczestnictwa w niezależnych składach podczas różnych festiwali na terenie całego kraju. Koncertował m.in. z Davide Monti (Włochy), Lucille Boulanger (Francja), Jesenką Balic Zunic (Dania), Sarą Johnson Huidobro (Hiszpania), Guillaume Beaulieu (Francja) i Pauliną van de Pavert (Holandia). W 2022 r. wziął udział w trasie koncertowej legendarnej Orkiestry XVIII Wieku (Holandia) koncertując we Francji, Holandii i Niemczech. Podczas festiwalu Przedsionek Raju wykonał 8 koncertów z muzyką solową i kameralną Händla. Wystąpił również na festiwalu Fide et Amore z kompozycjami Bacha (Żory). W czasie festiwalu Muzyka w Raju wykonał 5 koncertów na flet i orkiestrę z muzyką Telemanna. Oprócz działań artystycznych czynnie angażuje się w organizację wydarzeń kulturalnych na terenie województwa Kujawsko-Pomorskiego. Są to m. in. Bydgoska Scena Barokowa, Europejski Dzień Muzyki Dawnej, Dni Muzyki Dawnej. Jest również członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
„Nazwa wciąż mi się podoba, chociaż niektórzy mają trudności z jej wymówieniem. Termin „echo” jest poetycki, muzyczny i dźwięczny. Echa istnieją w naturze, ale jest w nich coś nieuchwytnego, jakby istniały między dwoma światami. I zawsze kochałem Dunaj, który jest moim domem. Lubię zapraszać znajomych do wspólnego realizowania projektów, planowania, dyskusji o muzyce, opracowywania koncepcji występów, a przede wszystkim wspólnego muzykowania. W ostatnich latach występowaliśmy na wielu festiwalach, czasem w odległych krajach. Wydobyliśmy na światło dzienne muzyczne skarby i spędziliśmy razem cudowny czas. Chciałbym, żeby to trwało dalej.”
Christian Zincke
Od momentu powstania w 1999 r. Echo du Danube zachwyca publiczność na festiwalach i koncertach w Austrii i za granicą. Zespół był gościem tak renomowanych festiwali jak Resonanzen w Wiedniu, Feste Musicali w Kolonii, Carinthian Summer w południowej Austrii, Festiwal Krakowski, Festiwal Szekspirowski w Neuss, MDR Musical Summer oraz Herne Early Music Festival. Grupa dawała cieszące się uznaniem koncerty w całej Europie, a także w Maroku, Libanie i Korei Południowej. Niezwykłe brzmienie i głęboka witalność zespołu zostały udokumentowane w licznych nagraniach płytowych i radiowych dla Accent, Naxos, Hessian Broadcasting Corporation (hr), Bavarian Broadcasting Corporation (BR) i German World Service (DLF). Muzyczne partnerstwo Elisabeth Seitz (psałterium) i Martina Joppa (skrzypce) ukształtowało brzmienie zespołu. W programach Echo du Danube często pojawiają się odkrycia będące wynikiem intensywnych poszukiwań w bibliotekach muzycznych. Grupa postrzega tę pracę jako ważny aspekt ich muzycznego życia i źródło nowej inspiracji.
Zespół włącza do swoich programów muzykę nową i improwizacyjną. Dobrym przykładem jest ich inscenizacja Sepolcro Maria Maddalena Antonia Bertaliego na festiwalu Trigonale w Austrii. 2008: The Wonders of the World: An English Masque została nazwana „CD of the Week” przez niemiecką sieć MDR Figaro. 2011: Sonatae pro diversis instrumentis op 1 Gottfrieda Fingera została nazwana „płytą tygodnia” przez niemiecką sieć BR.
Grupa artystów, którzy za główny cel postawili sobie propagowanie muzyki wykonywanej na instru-mentach historycznych.
Trzon zespołu stanowią absolwenci Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, współzałożyciele Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, zrzeszającego muzyków działających na grun-cie historycznych praktyk wykonawczych, kilkoro jest także wykładowcami w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej uczelni.
W skład zespołu wchodzi ponadto wielu instrumentalistów grających wymiennie w zależności od aktualnie przygotowywanego repertuaru. Poszczególni muzycy są związani z wieloma instytucjami kulturalnymi w całej Polsce, prowadząc bogatą działalność artystyczną i pedagogiczną.
Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno znane dzieła muzyki barokowej, jak i te rzadko wykonywane, które podczas koncertów przyjmowane są z wielkim entuzjazmem. Szczególne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje muzyka polska. Efektem tych zainteresowań jest m.in. płyta Gościniec/Alta Via, wydana w 2018 r., na której zespół zarejestrował utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego i S.S. Szarzyńskiego.
Zespół koncertował na terenie całej Polski, występując podczas takich festiwali i cykli muzycznych jak Festiwal Muzyki Sakralnej MUSICA VERA (Toruń), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Baroque Session (Warszawa), Muzyka w Willi Blumwego (Bydgoszcz), Klasykalia Muzyczne (Kłodzko), Koncerty wielkotygodniowe (Toruń), Bydgoska Scena Barokowa 2019 i 2020.
Urodzony w Walii RobWyn Jones studiował w École Jacques Lecoq w Paryżu we wczesnych latach 90. i od tamtego czasu występuje na scenie. Od 10 lat jest związany z Ton und Kirschen Theater w Berlinie, kreując główną rolę w 5 z 10 współtworzonych produkcji. Wcześniej, w latach1999 do 2008 występował w Staatstheater Stuttgart i Theater die Tonne w Reutlingen. W tym samym okresie występował z Agora Theater i Tof théâtre w Belgii, jak również ELAN w Walii i we Włoszech. Występował w 33 krajach, używając6 języków, choć głównie francuskiego i niemieckiego. Jest szczęśliwy, iż po 10-letniej przerwie ponownie występuje z Echo du Danube.
Doktor sztuk muzycznych, studiował w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W tej samej uczelni odbył również studia w klasie skrzypiec barokowych Irmgard Schaller, a następnie w klasie Daniela Deutera. Jest wykładowcą Katedry Klawesynu Organów i Muzyki Dawnej na tej samej uczelni.
Pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, od 2010 r. na stanowisku muzyka solisty w grupie II skrzypiec. Jest także członkiem orkiestry kameralnej Capella Thoruniensis, z którą wystąpił na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, również w charakterze solisty. Jako koncertmistrz zespołu brał udział w nagraniach dwóch albumów płytowych Capelli, z muzyką dawną i współczesną. Jest współzałożycielem zespołu muzyki dawnej Intemperata oraz Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej. Z zespołem Intermperata wystąpił na wielu festiwalach w Polsce, również jako solista, a także zarejestrował wydany w 2018 r. album Gościniec/Alta Via.
Od roku 2016 r. jest członkiem orkiestry barokowej Arte dei Suonatori, z którą koncertował na wielu międzynarodowych festiwalach: Misteria Paschalia, Opera Rara i Actus Humanus w Polsce, Copenhagen Opera Festival, Midsommer Baroque w Kopenhadze, Trigonale w Maria Saal (Austria), Tage Alter Musik w Regensburgu, festiwalach w Estonii i na Łotwie, a także na ceremonii Gramophone Classical Music Awards 2019 w Londynie. Jako członek Arte dei Suonatori nagrywał oraz koncertował na żywo dla Programu 2 Polskiego Radia, Radia Duńskiego oraz Mezzo TV.
Islandzko-szkocka sopranistka Hannah Morrison studiowała śpiew i grę na fortepianie w Konserwatorium w Maastricht, ukończyła także Hochschule für Musik Köln oraz uzyskała tytuł „Masters in Music Performance” w London Guildhall School of Music and Drama.
Jej działalność koncertowa zaprowadziła ją do Filharmonii Paryskiej, Royal Albert Hall, Wigmore Hall, Vienna Musikverein, NHK Tokyo oraz festiwali takich jak Tanglewood Festival (USA), Utrecht Oude Muziek Festival i Leipzig Bach Festival.
Współpracuje z Paulem Agnew, Friederem Berniusem, Herbertem Blomstedtem, Peterem Dijkstrą, Sir Johnem Eliotem Gardinerem, Philippem Herreweghe, Václavem Luksem, Christophem Roussetem i Masaakim Suzuki.
Jej wielką pasją jest pieśń. Wystąpiła już gościnnie w Domu Beethovena w Bonn, Kings Place, Filharmonii Kolońskiej, Oxford Festival, Musikfestspielen Potsdam Sanssouci i Wigmore Hall.
Repertuar Hanny Morrison obejmuje szeroki repertuar - od renesansu i baroku do okresu klasycznego i romantycznego, z dziełami takimi jak Stworzenie Świata i Pory Roku Haydna, Paulus Mendelssohna czy Das Paradies und die Peri Schumanna. Niedawno zaśpiewała Knoxville Summer of 1915 Barbera.
5.11.2022, g. 18
Koncerty zadydkowane polskiemu królowi
Zespół powstał w 2012 r.na Śląsku, skupia wokół dyrektor artystycznej Martyny Pastuszki specjalistów w dziedzinie historycznego wykonawstwa muzyki. W ciągu ostatniej dekady {oh!} Orkiestra ugruntowała swoją pozycję jako jedna z wiodących europejskich orkiestr eksplorujących szeroki repertuar od baroku po muzykę początku XX w.
{oh!} Orkiestra współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami kultury i festiwalami, do których należą m.in.: Muzeum Śląskie w Katowicach, NOSPR, Instytut Adama Mickiewicza.
Od 2015 r. zespół jest rezydentem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej All’Improvviso w Gliwicach, gdzie rozwija działalność operową realizując projekt przywracania do wykonania oper barokowych. W ramach festiwalu premiery miały: D. Sarro Didone abbandonata, J.A. Hasse Arminio oraz Cajo Fabricio, L. Vinci Gismondo re di Polonia, G.F. Händel Il pastor fido.
Od 2018 r. {oh!} Orkiestra posiada strategiczne partnerstwo z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, prezentując programy w ramach festiwalu "Chopin i jego Europa".
Przez lata, {oh!} Orkiestra zdobyła międzynarodową reputację występując na najważniejszych festiwalach, scenach i salach koncertowych, w tym Theater an der Wien, Staatsoper Berlin, Tchaikovsky Hall w Moskwie, Konzerthaus Dortmund, Kölner Philharmonie, Bachfest Leipzig, HandelFestspiele Halle, Tage Alter Musik w Herne czy Bayreuth Baroque Opera Festival.
W dyskografii zespołu szczególne miejsce zajmują nazwiska polskich kompozytorów: Jakuba Gołąbka i Karola Kurpińskiego. Inne wydawnictwa to m.in. nominowe do nagrody Opus Klassik 2021, Koryfeusza Muzyki Polskiej i Nagrody Niemieckiego Stowarzyszenia Krytyków Płytowych Gismondo, re di Polonia L. Vinciego.
Skrzypaczka, wykładowca akademicki, muzyczny „entrepreneur"/
Z biegiem lat stała się jednym z najlepszych muzyków swojego pokolenia, występując w całej Europie jako solistka, koncertmistrz, kameralistka i lider orkiestry.
Regularnie występuje z wybitnymi zespołami barokowymi, takimi jak Collegium 1704, Le Cercle de l'Harmonie i Collegium Vocale Gent Philippe'a Herreweghe. Występowała również jako koncertmistrz i solistka m.in. z Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum. Współpracuje równieżregularnie z zespołem Altera pars oraz Ensemble Polyharmonique.
W odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności – w 2012 założyła {oh!} Orkiestrę, z którą regularnie występuje na renomowanych festiwalach i w salach koncertowych wraz z takimi artystami jak Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken czy Lorenzo Coppola.
W 2022 została mianowana dyrektorem artystycznym festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie.
Programując całą edycję festiwalu, będzie występować w wielu programach, w tym w Davidde Peinitente Mozarta i Die Jünger zu Emaus Schubacka. Latem 2022 roku wystąpi w roli koncertmistrzyni Ensemble
Pygmalion prowadzonego przez Raphaëla Pichona w nowej produkcji Idomeneo Mozarta prezentowanej na Festival d'Aix-en-Provence. Następnie poprowadzi koncerty z pianistą Kristianem Bezuidenhoutem i skrzypaczką Chouchane Siranossian na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym "Chopin i jego Europa" w Warszawie. We wrześniu 2022 roku wraz z {oh!} Orkiestra powróci na Bayreuth Baroque Opera
Festival, aby poprowadzić nową inscenizację Alessandro nell'Indie Leonardo Vinciego, a także koncertową wersję Il Nascimento dell'Aurora Albinoniego oraz koncert Porpora Gala z Julią Lezhnevą. Dotychczas Martyna Pastuszka może pochwalić się imponującą dyskografią obejmującą ponad 60 wydawnictw.
Jej ostatnie nagrania zostały zwieńczone wielokrotnymi nominacjami do prestiżowych nagród, w tym do nagrody Fryderyk, Koryfeusza Muzyki Polskiej oraz Paszportu Polityki.
W 2021 roku otrzymała również nominację do Opus Klassik w kategorii "Dyrygent Roku" za nagranieGismondo re di Polonia Leonardo Vinciego (Parnassus Arts productions).
Wraz z Anną i Krzysztofem Firlus tworzą {oh!} Trio. Wspólnie wydali niedawno album Portraits (DUX) zawierający francuski barokowy repertuar kameralny. Przyszłe zaplanowane wydawnictwa to Symfonie
Karola Lipińskiego (NIFCCD) oraz wczesne kantaty Telemanna z Ensemble Polyharmonique (CPO).
Poza działalnością koncertową Martyna Pastuszka od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej w Katowicach.
urodzony w 1985 roku. Ukończył studia w zakresie skrzypiec, skrzypiec barokowych (z wyróżnieniem) oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). W latach 2007-2016 muzyk orkiestry Opera Nova w Bydgoszczy, następnie do 2020 roku muzyk Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Obecnie wykładowca w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN oraz koordynator zadania w ramach uczelnianego projektu Sztuka Doskonałości, obejmującego stworzenie i funkcjonowanie serwisu internetowego OpenMusicReview.art. Od 2021 roku Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej i Kierownik Biura Rekrutacji. Członek biura organizacyjnego i wykładowca Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Współpracuje z zespołami Arte dei Suonatori, Intemperata, orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie oraz orkiestrą kameralną Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis.
Założyciel i w latach 2014-2018 prezes stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa (BSB). Podczas pierwszej edycji festiwalu w 2019 roku poprowadził wykonanie oratorium La Resurrezione G. F. Händla w ramach koncertu otwierającego festiwal. W 2020 roku wraz Barokową Orkiestrą Festiwalową BSB poprowadził współczesne prawykonanie opery N. Porpory Filandro.
Swoje główne poszukiwania badawcze i artystyczne koncentruje wokół praktyki improwizowanej ornamentacji oraz mu
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka, wiolonczeli współczesnej w klasie prof. dr hab. Renaty Marzec oraz klasy violi da gamba Christiana Zincke. Stypendystka Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną. Otrzymała również Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w nauce oraz Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką wielu konkursów w Polsce i za granicą. Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy. Zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem oraz III Nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica „Maurizio Pratola” w L’Aquila (Włochy). Jako solistka i kameralistka występowała na wielu koncertach w Polsce i za granicą. Odbyła też kilka zagranicznych tournée po Niemczech, Korei i Hiszpanii. Na stałe współpracuje z polskimi i zagranicznymi orkiestrami. Od 2018 r. jest wiceprezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, głównego organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. Jest również wykładowcą w macierzystej uczelni. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji.
Wykładowca Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2021 r. ukończyła studia doktoranckie, które realizowała pod kierunkiem prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz, otrzymując stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie klawesynu prof. Władysława Kłosiewicza. W ramach programu Erasmus spędziła rok w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku (Niemcy) kształcąc się pod kierunkiem Nicholasa Parle’a oraz Tobiasa Schade. Ukończyła studia uzupełniające w Scholi Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) w klasie Andrei Marcona.
Justyna Woś była stypendystką Fundacji im. Kazimierza Bartkowiaka (Szwajcaria). Otrzymała też Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury oraz - wielokrotnie - stypendium dla najlepszych doktorantów
Czynnie uczestniczy w życiu muzycznym jako solistka i kameralistka. W jej dorobku artystycznym znajduje się wiele znaczących koncertów oraz realizacje dla telewizji. Dokonała rejestracji fonograficznej własnych transkrypcji klawesynowych francuskiej muzyki przeznaczonej oryginalnie na violę da gamba i basso contiuno.
Justyna Woś uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa. Wśród wykładowców znaleźli się między innymi: Gunther Rost, Barbara Maria Willi, Petr Wagner oraz Aureliusz Goliński. W 2021 r. przeszła proces selekcji i wzięła udział prestiżowym kursie mistrzowskim z Pierrem Hantaïem w Académie Musicale de Villecroze (Francja).
Doktorsztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 r. jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy.
W 2016 r. ukazała sięjej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej FrançoisCouperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin –Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A.Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 r.
Brała udział wkoncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie. Oprócz muzyki baroku wykonuje też kompozycje współczesne. Miała okazję wziąć udział w prawykonaniach utworów kameralnych R. Gorzyckiego, D. Przybylskiego, M. Gumieli i P.A. Komorowskiego, z czego dwa zostały skomponowane specjalnie dla duetu, który współtworzy z akordeonistą Stanisławem Miłkiem. W 2022 roku ukazała się ich płyta Time Dilation, z premierowymi nagraniami utworów na klawesyn iakordeon A. Krzanowskiego, P. A. Komorowskiego, M. Gumieli i M. Moca.
Jest wykładowcą orazczłonkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Od 2018 r. pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa, którego Dorota Zimna jest jednym z dyrektorów artystycznych.
W2022 roku za swoja działalność artystyczną w latach 2020-2021 otrzymała
Wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznane w kategorii
"Kultura".
Występuje w całej Europie jako solista i muzyk continuo, współpracując z takimi zespołami jak Camerata Köln, La Stagione Frankfurt Ricercar Consort, Bell Arte Salzburg, Marais Consort, Capella Thuringia, Musica Fiat, Main-Barockorchester Frankfurt. Studiował violę da gamba u Jaapa ter Lindena, Rainera Zipperlinga i Philippe'a Pierlota, uzyskując dyplom w Koninklijk Conservatorium w Hadze w Holandii.
Jest stałym gościem tak cenionych sal koncertowych jak Concertgebouw Amsterdam czy wiedeńska Musikverein w Alte Oper Frankfurt, Występował na Resonanzen Festival Vienna, Settimana Musicale Cuenca, Tage für Alte Musik Regensburg i Tage für Alte Musik w Innsbrucku. O doskonałości jego gry świadczą liczne nagrania płutowe. Christian Zincke gra na violi da gamba z Saksonii z 1710 roku oraz na violone z południowych Niemiec, zbudowanym pod koniec XVIII wieku.
Jego programy są często powtórzeniami premierowych przedstawień, które wymagały intensywnych badań i studiów bibliotecznych. Dla Christiana Zincke jest to ważny aspekt egzystencji muzyka na polu muzyki dawnej, dość powszechny w życiu kulturalnym, i źródło nowych inspiracji. Prowadzi klasę violi da gamba oraz violone w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Pianista, klawiolinista, kompozytor oraz konstruktor instrumentów. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa fortepianu prof. T. Żmudzińskiego) oraz The Boston Conservatory of Music (Janice Weber). Uczył się również u W. Mierżanowa, J. Lowenthala i J. Sonnleitnera (klawesyn). Stypendysta Fundacji Fulbrighta. Laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1987).
W 2009 Zubrzycki natrafił na ślad instrumentu klawiszowo - smyczkowego zaprojektowanego przez Leonarda da Vinci - Viola Organista. Zaintrygowany faktami z przeszłości zbudował w latach 2009-2012 własną wersję konstrukcji Leonarda. Premierowe recitale violi organista (2013) były ogromnym sukcesem artystycznym i medialnym. Informacje o powstaniu instrumentu pojawiły się w najpoczytniejszych mediach światowych, m.in. BBC, CNN, The Telegraph, France 24, Deutche Radio Kultur, Corierre della sera, MSN, Oman Daily Observer, Hindustan Times, Taipei Times.
Od 2014 r. Zubrzycki koncertuje na violi organista (ponad 100 recitali w 19 krajach), goszcząc m.in. na festiwalach muzyki dawnej w Sztokholmie, Stavanger, Pradze, Mediolanie, Vercelli, Treviso, Valvasone, Amboise, Metz, Sion, Liege, Alden Biesen, Tongerlo, Bukareszcie, Zagrzebiu, Bratysławie, Wilnie, Wrocławiu, Bieczu.
W 2015 r. ukazał się pierwszy w historii solowy album tego instrumentu zatytułowany Viola organista – The da Vinci sound a w 2021 r. zakończył budowę drugiego egzemplarza instrumentu. W planach, oprócz dalszej działalności koncertowej, znajduje się budowa kolejnych egzemplarzy violi organista i dalsza popularyzacja instrumentu.
copyright © 2019-22 by BydgoskaScenaBarokowa
design & website © 2019-22 by mapi+