Chór kameralny i orkiestra CAPELLA CRACOVIENSIS wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesno-romantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. Zespół gości na wielu ważnych festiwalach: Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele Halle, Schwetzingen SWR Festspiele i występuje na światowych scenach koncertowych, m.in. Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, Concertgebouw Amsterdam czy Tchaikovsky Concert Hall. Gośćmi zespołu byli m.in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.
Ostatnie dokonania zespołu to m.in. pierwsze polskie wykonanie dzieł Wagnera na historycznych instrumentach oraz nagrania oper dla wytwórni Decca: Pergolesi - Adriano in Siria oraz Porpora - Germanico in Germania (nagrodzona Diapason d’Or).
CC zrealizowała sceniczne wersje oper: Amadigi di Gaula Händla, Wesele Figara Mozarta, Orfeo ed Euridice Glucka, a także sceniczne projekty specjalne: madrygały Monteverdiego w barze mlecznym, pieśni chóralne Mendelssohna w lesie, Sen Nocy Letniej Mendelssohna z udziałem dzieci z dysfunkcjami wzroku w roli aktorów, czy mozart requiem karaoke w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
CC powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Z biegiem lat Capella Cracoviensis usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. Od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus.
Absolwentka Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie, jako laureatka konkursu młodych talentów w Słupsku otrzymała stypendium w Paryżu. Po studiach u Huguette Dreyfus kończy z I nagrodą konserwatorium w Genewie w klasie klawesynu Christiany Jaccottet, korzystając również z kursów mistrzowskich u Kenetha Gilbertha i Gustawa Leonhardta.
Posiada szeroki repertuar obejmujący różne style muzyki klawesynowej, w tym i muzykę współczesną. Dokonała wielu nagrań dla Radio Suisse Romande, a jej poszukiwania muzykologiczne repertuaru XVII w. zaowocowały płytą z transkrypcjami utworów J.S. Bacha, utworami weneckiej kompozytorki z XVII w., Antonii Bembo (Desperate measures), premierą światową utworòw J.J. Fuxa (J.J. Fux - Pièces pour clavecin K617), nagraniem kantat Nicolo Porpory z Arturem Stefanowiczem, a ostatnio na historycznym pianoforte utworów Franciszka Lessla oraz utworów rodziny Couperin na trzech oryginalnych klawesynach z epoki.
Dorota Cybulska pasjonuje się muzyką XVII wieku i teatrem operowym tej epoki. Dyrygowała od klawesynu m.in. projektami operowymi: Giasone (F. Cavalli) Théâtre Cité Bleue Genève, tetar Collegium Nobilium Warszawa; Fêtes vénitiennes A. Caldary - Budapest Solti Hallt, Théâtre Cité Bleue Genève; Passione di Gesù Christo A .Caldary, wersja teatralna, Temple St.Gervais Genève, Festival Les voix du prieurè du Lac; Costanza e Fortezza, Théatre du Galpon Genève.
Wraz ze swym nowo założonym zespolem Mousikê Technê Dorota Cybulska opracowuje także niebanalne programy, w formie reżyserowanych koncertow semi-stage lub programów tematycznych, zawierających często muzykę współczesną czy taniec.
MOUSIKÊ TECHNÊ
nazwa zespołu nawiązuje do greckiego słowa mousikê oznaczającego zespół sztuk muzyki, tańca i poezji, któremu przewodniczyły Muzy. Celem zespołu jest realizacja sceniczno-muzyczna niecodziennych programów, w których oprócz muzyki historycznej mają swoje miejsce taniec, nowoczesne technologie audiowizualne jak i muzyka współczesna napisana na dawne instrumenty, której specyficzna kolorystyka dźwiękowa komponuje sie znakomicie z muzyka dawna.
W centrum działalności MOUSIKÊ TECHNÊ pozostaje opera barokowa, głównie ta z XVII wieku. Zespół pragnie wyjść do szerokiej publiczności, zwłaszcza do młodzieży, by prezentować operę barokową w niebanalnej reżyserii, zaadoptowaną także i do niedużych sal koncertowych. Zespół MOUSIKÊ TECHNÊ proponuje programy z udziałem od czterech do dwudziestu pięciu wykonawców.
Urodziła się na Słowacji. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W repertuarze operowym posiada m.in. partie z oper W A. Mozarta: Zuzanna i Barbarina - Wesele Figara, Pamina - Czarodziejski flet, Zerlina - Don Giovanni, Despina - Cosí fan tutte, jak również Semiramide - Semiramide riconosciuta L. Vinciego, Mařenka - Sprzedana narzeczona B. Smetany, Małgosia - Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Xenia - Borys Godunow M. Musorgskiego, Micaëla - Carmen G. Bizeta, Belinda - Dydona i Eneasz H. Purcella, SHE - The Sudden Rain A. Nowaka. Wykonywała je m.in. na deskach Teatru Wielkiego
w Warszawie, Słowackiej Opery Narodowej SND, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Warszawskiej Opery Kameralnej, Divadlo Moravskoslezké w Ostravie.
W 2015 została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize London Handel Singing Competition. W 2013 roku zdobyła III nagrodę w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych na 48. Międzynarodowym konkursie A. Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy). Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk, Lent Cantatas of 18th century Gdańsk, Passio Christi J.B.C. Freislicha i The Gdańsk Baroque Cantatas. Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej Fryderyk (2013, 2016), a Secular Cantatas J.B.C. Freislicha i Sacred Music J.V. Medera do Fryderyków 2021.
W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Zaowocowało to prawykonaniem Spoon River Anthology autorstwa A. Nowaka i artysty multimedialnego A. Dudka. Utwór został wykonany podczas otwarcia 56. edycji festiwalu Warszawska Jesień w 2013 r.
Trębacz, aranżer, kompozytor. Jest absolwentem gdańskiej i byd-goskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Cappellą Gedanensis i Teatrem Muzycznym w Gdyni. Współtworzy zespoły Keepin` Tradition Jazz Quartet i Krystyna Durys Band, współpracował m.in. z Sylwią Grzeszczak, Eweliną Lisowską, Deer Project, NPWM, Kamilem Bednarkiem, Sound’n’Grace, Lady Pank, Coma, L.U.C. Dzięki Stypendium Kulturalnemu Prezydenta Miasta Gdańska nagrał solową płytę SANACJA – Już taki ze mnie zimny drań, z przebojami polskiej muzyki lat 20. I 30. XX w.
Muzykę barokową i klasyczną wykonuje na instrumencie historycznym. Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje kontynuując starą, gdańską prak-tykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska zespół zrealizował dwie autorskie płyty. Jest organizatorem festiwalu Muzyka z gdańskich wież. Współpraca z organistą Andrzejem Szadejko doprowadziła do powstania płyt o charakterze solowym: Rückpositiv z ariami A. Scarlattiego oraz Rückpositiv e la bella tromba z utworami kompozytorów włoskich XVII i XVIII w.
Zajmuje się opracowywaniem starodruków muzycznych z XVII i XVIII wieku, znajdujących się w bibliotece PAN w Gdańsku, a także zbiorów biblioteki Hosianum w Olsztynie (XVIII-wieczna muzyka liturgiczna). Założyciel zespołu Capella Warmiensis Restituta prezentującego odrestaurowane muzykalia warmińskie.
Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 r. na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku, a także Hejnału skomponowanego w 2020 r. dla festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Grupa artystów, którzy za główny cel postawili sobie propagowanie muzyki wykonywanej na instru-mentach historycznych.
Trzon zespołu stanowią absolwenci Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, współzałożyciele Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, zrzeszającego muzyków działających na grun-cie historycznych praktyk wykonawczych, kilkoro jest także wykładowcami w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej uczelni.
W skład zespołu wchodzi ponadto wielu instrumentalistów grających wymiennie w zależności od aktualnie przygotowywanego repertuaru. Poszczególni muzycy są związani z wieloma instytucjami kulturalnymi w całej Polsce, prowadząc bogatą działalność artystyczną i pedagogiczną.
Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno znane dzieła muzyki barokowej, jak i te rzadko wykonywane, które podczas koncertów przyjmowane są z wielkim entuzjazmem. Szczególne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje muzyka polska. Efektem tych zainteresowań jest m.in. płyta Gościniec/Alta Via, wydana w 2018 r., na której zespół zarejestrował utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego i S.S. Szarzyńskiego.
Zespół koncertował na terenie całej Polski, występując podczas takich festiwali i cykli muzycznych jak Festiwal Muzyki Sakralnej MUSICA VERA (Toruń), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Baroque Session (Warszawa), Muzyka w Willi Blumwego (Bydgoszcz), Klasykalia Muzyczne (Kłodzko), Koncerty wielkotygodniowe (Toruń), Bydgoska Scena Barokowa 2019 i 2020.
Absolwentka Wydziału Wokalnego UMFC w Warszawie (klasa dr D. Niemirowicza), Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Podyplomowego Studium Wokalnego AMFN w Bydgoszczy (klasa prof. Małgorzaty Greli). Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz (H. Purcell), Xerxes (G.F. Händel) oraz Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski). Za partię Romildy (Xerxes) oraz Tatiany (Eugeniusz Oniegin) otrzymała nagrodę Najciekawsza Osobowość Artystyczna w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 realizowała partię Maddaleny w La Resurrezione G.F. Händla oraz solową partię sopranową w Requiem M. Zwierzchowskiego.
Współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w Katedrze Bydgoskiej, Unquiet Thoughts w Kościele Garnizonowym w Bydgoszczy, cykl Duelli Barocchi oraz koncert Ecco la Primavera w Domu Polskim. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Jest aktywna zawodowo nie tylko jako wokalistka, ale i psycholog. Elżbieta Izdebska jest absolwentką Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, zwieńczonych dyplomem na Wydziale Psychologii. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.
Od 2008 r. jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w operach Rossiniego, Händla, Glucka, Mozarta, Donizettiego, Moniuszki, Brittena, Krauze, Dobrzyńskiego.
W 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim w premierze Superfluminy S. Sciarrino. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Dramma per Musica. Wystąpił na festiwalach Warszawska Jesień (2016) oraz NODO (Ostrava, 2018). Od 2016 r. współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie. Występuje gościnnie w Operze Wrocławskiej, Operze Nova, Operze Bałtyckiej oraz w Polskiej Operze Królewskiej.
Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny (Bach, Händel, Haydn, Mozart, Fauré, Kurpiński, Kilar). Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał dwie nagrody Fryderyk 2015, m.in. w kategorii Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej za album WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW.
W 2018 r. otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA za nagranie Antonio Caldara - Maddalena ai piedi di Cristo. W latach 2019 i 2020 został nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury w kategorii NAJLEPSZY ŚPIEWAK OPEROWY. W roku 2020 został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Międzynarodowy zespół powstały w 2000 roku przy światowej sławy szwajcarskiej uczelni muzyki dawnej Schola Cantorum Basiliensis z inicjatywy polskiego lutnisty Michała Gondko, należy do wiodących formacji w dziedzinie muzyki późnego średniowiecza i wczesnego renesansu.
W swej pracy artystycznej LA MORRA łączy zdobycze muzykologii historycznej z ideałem twórczego muzykowania podporządkowanego naturze wykonywanego repertuaru.
LA MORRA regularnie koncertuje w ramach renomowanych festiwali i serii koncertowych w Europie i USA.
Autorskie produkcje fonograficzne zespołu przyjmowane są z dużym uznaniem. Świadczą o nim takie wyróżnienia fonograficzne jak Diapason D’Or, Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik, Noah Greenberg Award (nagroda przyznawana przez Amerykańskie Towarzystwo Muzykologiczne), a także nominacje do Gramophone Award, International Classical Music Award oraz niezmiennie wysokie oceny w międzynarodowej prasie muzycznej. Działający pod wspólnym kierownictwem artystycznym Coriny Marti i Michała Gondko zespół ma siedzibę w Bazylei, kulturalnej stolicy Szwajcarii, miejscu o ponad 80-letniej tradycji naukowej, artystycznej i dydaktycznej w dziedzinie muzyki dawnej.
"Pod palcami Michała Gondko frazy brzmią jak improwizowane myśli goniące się nawzajem po wyobraźni: efekt, do którego wielu dąży, lecz niewielu osiąga" (Lute News). Jego fascynacja dawnymi instrumentami z rodziny lutni i gitary sięga czasu studiów gitary klasycznej na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w rodzinnej Warszawie. W 1997 roku podjął specjalizację w tej dziedzinie w Scholi Cantorum Basiliensis pod kierunkiem Hopkinsona Smitha. W roku 2000 założył zespół LA MORRA, który prowadzi wraz z Coriną Marti i któremu poświęca najwięcej swego czasu. Angażuje się także w projekty z repertuarem późniejszym. Występował m.in. z Emmą Kirkby, pod batutami Jordiego Savalla i Martina Gestera oraz w duecie z lutnistą Nigelem Northem.
Jest laureatem Nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej (Fryderyk). Występuje też jako solista na lutni renesansowej i barokowej. W jego solistycznym dorobku znajduje się m.in. płyta poświęcona polonikom w repertuarze na lutnię renesansową.
Jednym ze wspólnych zainteresowań muzycznych Michała Gondko i Coriny Marti są związki między repertuarem lutniowym i klawiszowym. Praca nad nimi zaowocowała m.in. wspólnym albumem Von edler Art z repertuarem wywodzącym się z instrumentalnej tradycji niemieckiej XV i XVI w.
Corina Marti pochodzi ze Szwajcarii, gdzie w Akademii Muzycznej w Lucernie studiowała grę na flecie prostym i klawesynie. Następnie podjęła naukę w Scholi Cantorum Basiliensis pod kierunkiem Pierre‘a Hamona i Kathrin Bopp. Jej wykonawstwo określane jest jako „nad wyraz ekspresyjne“ (Toccata) i „bezbłędne” (Diapason).
Jest docentką na Wydziale Muzyki Średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis. Jej oryginalne interpretacje oraz badania nad historią i aspektami konstrukcji wczesnych fletów i instrumentów klawiszowych – udokumentowane m.in. solowymi albumami I dilettosi fiori i KeyNotes – wydatnie przyczyniły się do wzrostu zainteresowania wczesnymi formami tych instrumentów i ich dzisiejszej obecności w salach koncertowych. Na koncie ma także wybitne osiągnięcia fonograficzne w repertuarze barokowym (m.in. komplet koncertów fletowych Francesca Manciniego).
W latach 2018-2020 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności muzyka dawna w klasie prof. Artura Stefanowicza.
W 2016 r. ukończyła PSM II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Grażyny Jędras. Ponadto swoje umiejętności rozwijała pod okiem pedagogów takich jak: Anna Radziejewska, Ewa Iżykowska, Marek Rzepka, Ewa Biegas, Ubaldo Fabbri oraz Laura Polverelli.
Brała także udział w kursach wokalnych, m.in. w Mistrzowskich Kursach Wokalnych im. Jana Kiepury w Sosnowcu (2016), Masterclass Voci nel Montefeltro w Novafeltria (Włochy 2016), Kursach Muzyki Dawnej w Bydgoszczy (2019).
Zdobyła wyróżnienie w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie, zaś w VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Barbary Kostrzewskiej w Rzeszowie otrzymała wyróżnienie specjalne za najlepsze wykonanie arii operetkowej.
W roku 2019 wzięła udział w studenckim projekcie operowym, kreując postać Cupida w scenach z Króla Artura Henry’ego Purcella na deskach Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. We wrześniu 2020 roku wcieliła się w postać Vespetty w operze Giove in Argo Antonio Lottiego, występując w Gerhart Hauptmann Theater w Goerlitz oraz w Klemperer Saal, SLUB w Dreźnie. Jest także absolwentką filologii włoskiej na Uniwersytecie Warszawskim.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, klasy śpiewu dr hab. Jarosława Bręka. Brał udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów przy Operze Narodowej, gdzie uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez I. Kłosińską, E. Pessena, M. Rexrotha, H. Fassbender, N. Shicoffa, T. Koniecznego.
Wielokrotnie występował podczas koncertów organizowanych w różnych miastach Polski oraz Niemiec. Współpracował między innymi z Poznańskim Chórem Kameralnym oraz z Filharmonią Gorzowską, gdzie uczestniczył m.in. w prapremierze utworu Veni Creator Grzegorza Duchnowskiego na gali finałowej III Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.
Współpracując z tą orkiestrą brał także udział w wykonaniu prapremiery musicalu Alicja w Krainie Czarów. Występował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w spektaklu Cud albo Krakowiaki i Górale J. Stefaniego, gdzie wcielił się w rolę Bryndasa, a także w spektaklu O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach (adaptacja Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta), wykonując partię Sarastra. Współpracował także z Polską Operą Królewską w Warszawie, śpiewając między innymi partię Plutona w operze Orfeusz i Eurydyka C. Monteverdiego.
Ukończył Wydział Wokalny UMFC w Warszawie, gdzie studio-wał pod kier. Jerzego Knetiga, następnie Universität Mozarteum w Salzburgu (specjalizacja Pieśń i Oratorium) pod kier. Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina. W jego repertuarze dominują utwory muzyki dawnej, w szczególności C. Monteverdiego, J.S. Bacha, G.F. Händla i kompozytorów francuskich (J.-B. Lully, J.-Ph. Rameau i in.). Wykonuje także dzieła oratoryjne repertuaru klasycznego i romantycznego, pieśń polską i niemiecką, francuską chanson, angielską kameralistykę wokalną, repertuar XX i XXI w.
Największe doświadczenie z teatrem operowym zdobył w Salzburgu, gdzie występował w produkcjach L'incoronazione di Poppea C. Monteverdiego, Dialogues des Carmélites F. Poulenca, Limonen aus Sizilien M. Trojahna, Orlando Paladino J. Haydna oraz A Midsummer Night's Dream B. Brittena.
Występował w Teatro alla Scala (Die Meistersinger von Nürnberg R. Wagnera), Kammeroper Theater an der Wien (La Scuola de' Gelosi A. Salieriego), Filharmonii Narodowej w Warszawie (światowa premiera opery A. Rubinsteina Moses), Warszawskiej Operze Kameralnej (Armide J.-B. Lully'ego; za tę rolę otrzymał w 2018 roku nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za Najlepszy Debiut Męski).
W 2020 r. wydana została płyta z nagraniem metaopery A. Karałowa De Invitatione Mortis, w której wykonał solową partię Euthanatosa. Jest członkiem sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN, wykonującego utwory kompozytorów takich jak K. Penderecki, P. Łukaszewski, W. Lutosławski, A. Panufnik, P. Tabakiernik, K. Stockhausen.
Swoją działalność koncertową realizował w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Czechach, na Węgrzech oraz na Malcie.
Absolwent UMFC w Warszawie w klasie Artura Stefanowicza. Jako student zadebiutował w Zemście nietoperza J. Straussa śpiewając partię Księcia Orlofsky’ego w Operze na Zamku w Szczecinie i w Koronacji Poppei Monteverdiego w roli Nerona w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie.
Występował również w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii w Rzeszowie, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Zamku Królewskim w Warszawie, Operze Nova w Bydgoszczy, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, czy Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncertował również na Litwie, Łotwie, we Włoszech, Francji, w Niemczech, Belgii, Grecji, Austrii, Kazachstanie, Serbii, RPA, Chinach oraz Japonii.
W swoim repertuarze koncertowym ma dzieła od muzyki barokowej, po muzykę współczesną. Jego repertuar operowy obejmuje takie utwory, jak Dydona i Eneasz H. Purcella, Juliusz Cezar, Agrippina i Rinaldo G.F. Händla, Zemsta nietoperza J. Straussa, Koronacja Poppei C. Monteverdiego, Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka, Wesele Figara W.A. Mozarta, Romeo i Julia Ch. Gounoda, Cud Niedokonany i Voyager S. Kupczaka, Lost Highway O. Neuwirtha, Only The Sound Remains K. Saariaho, Człowiek z Manufaktury R. Janiaka.
Współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, m.in. S. Kupczakiem i A. Zubel. Utwory P. Mykietyna śpiewał m.in. w Rzymie, na Malcie, we Fryburgu, we Lwowie, w RPA. Brał udział w wielu prawykonaniach, m.in.: Missy Assumptionis B. Chajdeckiego i Golgoty Polskiej A. Zaryckiego.
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr Ewy Wolak.
W 2001 r. została przyjęta do International Bach Akademie Stuttgart, gdzie pod batutą Maestro H. Rillinga zaśpiewała wiele koncertów. Brała także udział w spektaklach organizowanych przez Operę Krakowską: Die Verschworenen (Franz Schubert), L’elisir d’amore (G. Donizetti), Intryga i miłość, Bal u księcia Orłowskiego.
Matylda uczestniczyła w wielu koncertach muzyki oratoryjnej: Vesperae Solennes de Confessore W.A. Mozarta, Stabat Mater G. B. Pergolesiego, Requiem W. A. Mozarta, Gloria A. Vivaldiego, w światowej premierze Cantico delle Creature G. Spitznera.
Regularnie uczestniczy w takich festiwalach jak: Wratislavia Cantans, Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień, Opera Rara, Edinburgh Festival, Salzburger Festspiele, Mafestival Brugge.
Od 2011 r. stale koncertuje z Capellą Cracoviensis, współpracując z takimi dyrygentami jak: J.T. Adamus, A. Parrott, Ch. Rousset, P. Goodwin, O. Dantone, S. Sempè, P. McCreesh. Udzielała się również w spektaklach: Naturzyści, Requiem sakralne w reżyserii C. Tomaszewskiego, wystawianej w Helsinkach Halce S. Moniuszki oraz w operze Vanda A. Dworzaka. Śpiewała na Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, wykonując m.in. Motety J.S. Bacha pod batutą F. Bonizzoniego. Odbyła tournée po Europie z Markiem Minkowskim i Les Musiciens du Louvre wykonując Weihnachtsoratorium J.S. Bacha.
Od kilku lat współpracuje z Chórem Filharmonii Krakowskiej. Koncertuje i nagrywa z Chórem Polskiego Radia, współpracując z A. Zubel, A. Nowakiem, A. Budzińską-Bennet, J. Buttem. Stale koncertuje z zespołami Gabrieli Consort, Il Gardino d’amore, La Poema Harmonique, Oltremontano i słynnym Collegium Vocale Gent pod dyr. Ph. Herreweghe.
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu W. Kłosiewicza, następnie uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie H. Dreyfus. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5CD oraz uczestniczyła w koncertach m.in. w całej Polsce, Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie, Berlinie.
Związana była z Warszawską Operą Kameralną jako klawesynistka-kameralistka i dyrygent. Tam też latach 2015-2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok. Prowadziła od instrumentu m.in. Pasję wg św. Marka J.S. Bacha, dzieła M. Mielczewskiego (6CD) i D. Stachowicza (CD), opery: Dido and Aeneas H. Purcella, Tetide in Sciro D. Scarlattiego (CD), Rinaldo G.F. Händla.
Nagrania solowe: utwory C.P.E. Bacha, Suity klawesynowe G.F. Händla, Inwencje i Sinfonie oraz Suity francuskie J.S. Bacha. Nagrania w duecie ze skrzypcami: J.S. Bach - Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato,
D. Scarlatti - Sonaty w wersji na skrzypce i klawesyn. Nagrała także koncert klawesynowy T. Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową.
Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery G.F. Händla: Agrippina (nominacja do nagrody Koryfeusza 2015), Orlando, Alcina oraz A. Vivaldiego Farnace (nominacja do Nagrody im. C.K. Norwida). Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z oratorium A. Caldary Maddalena ai piedi di Cristo.
Royal Baroque Ensemble
Zespół instrumentalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej, ze szczególnym naciskiem na muzykę wokalno-instrumentalną. Powstał w 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica i zainaugurował swoją działalność podczas premiery opery Agrippina Georga Friedricha Händla w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich.
W kolejnych latach zespół przygotował opery: Orlando, Alcina Georga Friedricha Händla, Semiramide riconosciuta Leonardo Vinciego, Farnace Antonio Vivaldiego, program złożony z arii Vivaldiego Teatro alla Moda według książki Benedetto Marcello, choreo-opera Sognando la morte.
W skład zespołu wchodzą wybitni i doświadczeni muzycy, którzy są również członkami takich zespołów jak: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Arte Dei Suonatori, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Fundacja Akademia Muzyki Dawnej.
Ukończył studia z medalem Magna cum Laude na UMFC w Warszawie w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza. Debiutował partią Nerona w Koronacji Poppei Monterverdiego, którą wykonał w Collegium Nobilium w Warszawie oraz w Salle Franc Martin Auditorium w Genewie.
W 2013 r. jako najlepszy młody muzyk roku otrzymał od Polskiego Radia propozycję nagrania pieśni Szymanowskiego i reprezentowania Polski na Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie. W 2016 roku otrzymał nagrodę Carlo Maria Giulini na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniuszki w Warszawie.
Występował m.in. w Théâtre des Champs Élysées, Theatre des Versailles, Amsterdam Opera, Opera Dijon, Teatro Ristori w Weronie, Polskiej Operze Królewskiej, Operze Narodowej i Teatrze Królewskim w Warszawie, Boston Early Music Festival, Festiwalu Enescu w Bukareszcie, Drottningholm Festival w Sztokholmie, Festiwalu Dramma per Musica w Warszawie, Victoria Hall w Genewie, Filhar-monii Narodowej w Warszawie, Sali Koncertowej Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach i wielu innych.
W swoim repertuarze ma role z Koronacji Poppei Monteverdiego, Rodelindy i Ariodante Händla, Farnace Vivaldiego, Eliogabaldo Cavallego, Giulio Cesare Händla, La finta Pazza Sacratiego, Orlando generoso Steffaniego, Palazzo incantato Rossiego i wiele innych. Występował z takimi orkiestrami jak Les Talens Lyriques, Capella Mediteranea, Royal Baroque Ensemble, MACV, Capela Regia Polona.
Jego plany w najbliższym sezonie obejmują występy w Theater des Versailles, Opera Dijon, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Polskiej Operze Królewskiej, Operze w Nancy, Concertgebouw w Amsterdamie, Klangvocal Musikfestival w Dortmundzie, Festiwalu Dramma per Musica i innych.
Szymon Szetela ukończył wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Piotra Kusiewicza i prof. Leszka Skrli oraz studia podyplomowe z zakresu zarządzania instytucjami kultury na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Kreował tytułową rolę w Dyrektorze teatru W. A. Mozarta oraz rolę Dyrektora cyrku w Sprzedanej narzeczonej B. Smetany. Jako solista koncertował także z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique.
Szczególnym zamiłowaniem darzy śpiew chóralny. Już od szóstego roku życia śpiewał w chórze Schola Puerorum Sancti Jacobi, następnie w wielu innych zespołach wokalnych: Tibi Domine, Schlossfestspiele Schwerin Extra Chor, Stiftsruine Festspiele Chor w Bad Hersfeld. W latach 2014-2019 był w stałym składzie śpiewaków Chóru Polskiego Radia, z którym występuje do dziś. Z chórem tym miał okazję koncertować m.in. w całej Polsce, Niemczech, Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Emiratach Arabskich.
Oprócz działalności artystycznej uczestniczy w organizacji wielu wydarzeń artystycznych, m.in. Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie czy projektów edukacyjno-artystycznych Baletu
Dworskiego Cracovia Danza. Od stycznia 2015 pełni funkcję managera Chóru Polskiego Radia, będąc odpowiedzialnym za impresariat i organizację koncertów. Od maja 2019 pełni funkcję Prezesa Zarządu Towarzystwa Bachowskiego w Toruniu oraz funkcję dyrektora artystycznego i organizacyjnego Festiwalu Cichej Muzyki.
Ukończył klasę śpiewu prof. Artura Stefanowicza na UMFC
w Warszawie. Był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów - Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. M. Rexrotha, H. Fassbendera, E. Pessena.
W 2017 r. zdobył I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz oraz specjalne wyróżnieniena IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej w Poznaniu. Zadebiutował w 2017 r. w tytułowej roli w operze Il Giasone Cavallego, a następnie w 2018 r. wystąpił w roli Nino w operze Il Trespolo tutore A. Stradelli, obie produkcje w Collegium Nobilium w Warszawie.
Od tego momentu artysta występuje na takich scenach jak Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu, Teatro Comunale w Bolzano (Włochy), w Operze w Biel/Bienne (Szwajcaria), Teatrze Wielkim w Poznaniu, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie, na festiwalach Dramma per Musica w Warszawie, w Vitebro (Włochy), jak również w salach koncertowych Genewy, Lozanny, Bydgoszczy czy Warszawy.
Artysta jest zapraszany przez takie orkiestry jak Freiburger Barock- Orchester, Mare Nostrum, Royal Baroque Ensemble, Bach Consort Wien, Capela Regia Polona i wiele innych.
W 2019 ukazało się pierwsze światowe nagranie DVD opery A. Stradelli Il Trespolo tutore, gdzie partię Nino wykonywał Rafał Tomkiewicz, a w październiku 2020 miało premierę nagranie CD z tą operą.
W tym sezonie artysta wystąpi m.in. w Meiningen Staatstheater, Polskiej Operze Królewskiej, Nationale Reiseopera w Enschede, Göttingen Händel Festpiele, Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Klawesynista, organista, kameralista i dyrygent. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
Występuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji, m.in. pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta, kompletu dzieł George’a Fredericka Pinto oraz licznych rejestracji historycznych organów w Polsce i Niemczech. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę i nominacje do nagrody Fryderyk. Płyta z Sonatami fortepianowymi op. 9 Jana Ladislava Dusíka była nominowana do International Classical Music Awards. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy).
Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach, gdzie stworzył klasę klawesynu, orkiestrę barokową i Katedrę Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (którą kierował w latach 2012-2015). Obecnie prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.
Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe; prywatny zbiór, wykorzystywany do organizowanych niekomercyjnych koncertów oraz nagrań, eksponowany jest w założonym przez niego zabrzańskim Fortepianarium. Od końca 2020 roku jest członkiem zespołu Capella Cracoviensis.
Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie prof. Krystyny Szostek-Radkowej. Na zaproszenie Maestro A. Zeddy wystąpiła jako Delia w spektaklu Il viaggio a Reims podczas Rossini Opera Festival w Pesaro we Włoszech. Artystka kreowała rolę Vlasty w prapremierze opery M. Weinberga Pasażerka podczas Festiwalu Operowego w Bregenz.
Regularnie występuje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie zadebiutowała jako Olga w spektaklu Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego. Obecnie można ją usłyszeć m.in. w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta, operze G. Verdiego Traviata.
Już jako studentka związała się z Warszawską Operą Kameralną, gdzie kreuje główne partie w operach Mozarta (Cosi fan tutte, Wesele Figara, Łaskawość Tytusa, Czarodziejski flet), Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik Sewilski, Semiramida) i innych. Współpracuje z Operą Dolnośląską we Wrocławiu (Kopciuszek), Teatrem Wielkim w Łodzi (Straszny Dwór), Teatrem Wielkim w Poznaniu (Straszny Dwór, Cyrulik Sewilski, Wesele Figara), oraz z Operą Podlaską w Białymstoku (Straszny Dwór).
Posiada w repertuarze ponad 30 dzieł oratoryjnych, do wykonywania których jest regularnie zapraszana w kraju i za granicą. Jest również cenioną wykonawczynią liryki wokalnej kompozytorów różnych epok. Wielokrotnie występowała w Europie, Japonii, Korei oraz Stanach Zjednoczonych.
Jest laureatką i finalistką krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych (Karlove Vary, Helsinki, Nowy Sącz, Duszniki Zdrój, Warszawa). Uhonorowana Nagrodą im. Andrzeja Hiolskiego za Debiut Operowy (partia Arsace w Semiramidzie G.Rossiniego). Laureatka dwóch statuetek Fryderyka za nagrany z sekstetem wokalnym proMODERN muzyki współczesnej album Where are you.
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN w Bydgoszczy.
Występowała jako solistka i kameralistka w całej Polsce, jak też w Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in. z orkiestrami Neue Düssseldorfer Hofmusik i Capella Bydgostiensis oraz zespołem Intemperata. Oprócz muzyki baroku wykonuje też kompozycje współczesne. W przeciągu ostatniego roku miała okazję wziąć udział w prawykonaniach utworów kameralnych R. Gorzyckiego, D. Przybylskiego, M. Gumieli, P.A. Komorowskiego, z czego dwa zostały skomponowane specjalnie na duet, który współtworzy z akordeonistą Stanisławem Miłkiem (Time dilation M. Gumieli, 2020, Suita Marsjańska P.A. Komorowskiego, 2021).
Uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie, od 2018 roku prezesem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.
copyright © 2019-20 by BydgoskaScenaBarokowa
design & website © 2019-20 by mapi+