Arte dei Suonatori jest na międzynarodowej scenie muzycznej najlepiej rozpoznawalnym polskim zespołem wykonującym muzykę dawnych epok w sposób historycznie poinformowany. Po latach wspólnych i indywidualnych doświadczeń poszukiwania artystyczne muzyków koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Taki sposób rozumienia muzyki przyczynia się do budowania współpracy z wykonawcami, którzy myślą podobnie o kreowaniu muzycznej narracji. Spotkanie pianistki Katarzyny Drogosz, zaowocowało wyodrębnieniem z grona członków orkiestry formacji kameralnych, których repertuar obejmuje wielkie dzieła epoki klasycznej i romantycznej, przywracając także świetność zapomnianym utworom kameralnym kompozytorów polskich.
Arte dei Suonatori w swej 25-letniej historii zarejestrowało i wydało nakładem renomowanych firm fonograficznych (m.in. BIS Records, Alpha Productions, Channel Classics) 16 albumów płytowych, wyróżnionych przez międzynarodową krytykę muzyczną takimi nagrodami, jak Gramophone Award (The Best Baroque Recording in 2003 for Vivaldi’s Violin Concerti «La Stravaganza»), Diapason d’Or (Muthel’s The Five Keyboard Concertos), Diapason 5 i Choc du Monde de la Musique (wielokrotnie), Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD, Tokkata-Alte Musik Aktuell: «CD of the Month» (wielokrotnie), Month’s BBC Music Magazin Choice, Classic FM Magazin, Prelude Classical Music Awards 2009 (The Best Orchestral CD for Handel’s 12 Concerti grossi op. 6), BBC Music Magazine Editor’s Choice (wielokrotnie), Telerama ffff. Zespół koncertuje intensywnie w kraju, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Arte dei Suonatori dokonało ponadto licznych nagrań dla wielu rozgłośni radiowych, m.in. dla BBC, Radia Duńskiego DR, SWR, Programu 2 Polskiego Radia oraz rejestracji telewizyjnych dla francuskiej stacji Mezzo, a także TVP3, TVP Kultura, TVP1.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Barokowa Orkiestra Festiwalowa powstała w 2019 roku, na potrzeby realizacji projektów festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 orkiestra wzięła udział w dwóch ambitnych projektach. Pierwszym z nich, stanowiącym inaugurację festiwalu, było wykonanie Oratorium La Resurrezione Georga Friedricha Händla pod kierownictwem Marcina Tarnawskiego. Podczas drugiego projektu, realizowanego pod kierownictwem Michała Marcinkowskiego, zaprezentowane zostało Requiem Mateusza Zwierzchowskiego, którego rękopis przechowywany jest w Archiwum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Było to pierwsze współczesne wykonanie tego dzieła na instrumentach historycznych.
Orkiestra zaprasza do współpracy muzyków z całej Polski, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Podczas tych dwóch projektów Barokowa Orkiestra Festiwalowa miała okazję współpracować ze znakomitymi muzykami, wśród których znaleźli się wokaliści: Ingrida Gápová, Artur Janda, Przemysław Baiński, Wanda Franek, Jadwiga Niebelska-Deshmukh, Elżbieta Izdebska, jak również zespoły wokalne: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Zespół Wokalny Chóru Polskiego Radia.
Agnieszka Budzińska-Bennett (sopran) - dwukrotnie nominowana do prestiżowych Paszportów Polityki, m.in. „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym”, a przez Ruch Muzyczny nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju”.
Dyplomowana pianistka, doktor muzykologii (UAM 2010), absolwentka klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis (SCB) w Szwajcarii (D. Vellard, R. Levitt, E. Tubb i A. Rooley). Prywatnie studiowała z E. Kirkby i A. Boothroyd w Londynie, z B. Thornton i B. Bagby w Kolonii oraz ze S. Haselhoffem w Bazylei.
Jest kierowniczką Ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej, z którym nagrała już dziesięć wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt (ECHO-KLASSIK 2009, 5 Diapason, ICMA 2019).
Na scenie zadebiutowała w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel jako Amore i Valletto (2003/04). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy Mikołaj Gomółka – Opera Omnia, kierując Chórem Polskiego Radia (nominacje do Fryderyka 2019 i 2020). Pod jej kierownictwem ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Cracow Singers, Raumklang 2019).
Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w SCB i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w SCB (2016-2017). Jej dalsza działalność pedagogiczna i akademicka obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej w całej Europie oraz w USA. Jest autorką szeregu artykułów i książek o muzyce dawnej.
W roku 2019 została uhonorowana odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) to międzynarodowego zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest Agnieszka Żarska.
Trzon zespołu wokalnego tworzą śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz - współpracujący projektowo - polscy i zagraniczni soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych muzyków związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea Praha. Orkiestra ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych, poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej założycielem jest wiolonczelista i dyrygent Marek Štryncl.
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w 2016 r., prezentując Oratorium Wielkanocne J.S. Bacha w ramach cyklu Bach200UW, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. Koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje w Szczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku; na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie zespół wykonał Oratorium Saul G.F. Händla z Peterem Kooijem w roli tytułowej.
Baroque Collegium 1685 realizuje ponadto oryginalne projekty edukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych ośrodków, w tym wśród dzieci i młodzieży.
Helena Breger (sopran) - absolwentka wydz. Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dr hab. Małgorzaty Greli oraz Pôle Supérieur Paris Boulogne-Billancourt w klasie śpiewu barokowego prof. Isabelle Poulenard i prof. Elsy Maurus. Obecnie studiuje dyrygenturę chóralną pod kierownictwem Valérie Fayet w konserwatorium nantejskim.
Jest laureatką i finalistką licznych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Barokowego
we Froville i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Talsi (Łotwa).
Jej repertuar obejmuje muzykę od średniowiecza po współczesność. Współpracuje jako solistka i chórzystka z zespołami Flores Myrtae A. Žakowej, Consort Musica Vera J.B. Nicolasa, chórem kameralnym Le Nocturnal, Ensemble Les Métaboles, Compagnie La Tempête oraz Ensemble Zéné w Paryżu. Współtworzy Bregar Wilgos Trio, łączące grę na instrumentach lutniowych, śpiew i taniec historyczny.
W swoim repertuarze posiada role Hiacynta i Melii z opery Apollo i Hiacynt oraz Zuzanny z Wesela Figara W.A. Mozarta, Céphise i Vénus z L'Europe Galante A. Campry, Endymione z opery F. Cavallego Calisto, Domiziana z opery Il Tito A. Cestiego, Amore i Proserpina z Il Orfeo L. Rossiego, wiele dzieł barokowej muzyki sakralnej i świeckiej (m.in. M.-A. Charpentiera, J.S. Bacha, F. Couperina, M.-R. DeLalande’a, E.J. de la Guerre) oraz utwory współczesnych kompozytorów (m.in. Sz. Godziemby-Trytka).
Artystka jest zaangażowana w śpiew tradycyjny (solistka bydgoskiej Kapeli OldNova). Od 2011 roku szkoli warsztat tańca renesansowego oraz francuskiego pod kierunkiem Any Yepes.
Muzyka Biskupów Warmińskich
24.10.2020, g. 18
Projekt Musica Warmiensis odkrywa dawną tradycję muzyczną historycznej Warmii, wydobywając na światło dzienne utwory muzyki sakralnej z XVIII i pierwszej połowy XIX wieku, wykonywane przez tamtejsze kapele kościelne ok. 200-250 lat temu. Dla potrzeb realizacji projektu został stworzony zespół wokalno-instrumentalny Cappella Warmiensis Restituta, w którego skład wchodzą muzycy grający na instrumentach historycznych i specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej. Są to: Mikołaj Zgółka (skrzypce, koncertmistrz), Kamila Guz (skrzypce), Bartosz Kokosza (wiolonczela), Krzysztof Sokołowski (kontrabas), Paweł Hulisz (trąbka), Filip Pysz (trąbka), Urszula Stawicka (pozytyw). Solistami są: Marzena Michałowska (sopran), Bartosz Rajpold (kontratenor), Łukasz Wilda (tenor), Maciej Straburzyński (bas).
Seria pierwszych trzech koncertów w ramach projektu miała miejsce w 2019 roku. Były realizowane w najbardziej reprezentatywnych kościołach historycznej Warmii: bazylice kolegiackiej w Dobrym Mieście, bazylice konkatedralnej w Olsztynie i bazylice archikatedralnej we Fromborku. Tegoroczne koncerty są drugą odsłoną projektu Musica Warmiensis, realizowaną dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Zabrzmią m.in. na dziedzińcu bazyliki kolegiackiej w Dobrym Mieście i we wnętrzu archikatedry we Fromborku.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy powstał w 1986 r. z inicjatywy Janusza Staneckiego. Członkami są studenci Wydziałów: Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej; Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz Wydziału Instrumentalnego. Dyrygentami Chóru są Janusz Stanecki i Magdalena Filipska. W zakresie emisji głosu z zespołem współpracuje Elżbieta Wtorkowska.
Chór koncertuje w kraju i za granicą, współpracuje z orkiestrami Filharmonii Pomorskiej oraz Gorzowskiej. Ma w swoim ponad 34-letnim dorobku ok. 750 koncertów, uczestnictwo w ponad 60 konkursach i festiwalach, a także 50 zdobytych nagród i wyróżnień.
Najważniejsze osiągnięcia Chóru Kameralnego tylko w ostatnim dziesięcioleciu to m.in.:
I Nagroda (kat. chóry kameralne), II Nagroda (kat. chóry mieszane), dwie III Nagrody (kat. muzyka sakralna i współczesna) oraz Specjalne Wyróżnienie Jury za najlepsze wykonanie utworu współczesnego – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Sankt Petersburgu (Rosja, 2012); udział w Międzynarodowym Festiwalu Chórów w Missoula (USA) oraz koncerty w Chicago (2013); II Nagroda – Cork International Choral Festival (Irlandia, 2015); koncerty w ramach projektu Feliks Nowowiejski – wielki kompozytor i patriota. W 70. rocznicę śmierci (Chicago, Lemont, Nowy Jork, Waszyngton, 2016); Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie (2017); Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej w Ohrid (Macedonia, 2017); I miejsce (kat. chóry mieszane), III miejsce (kat. muzyka ludowa) – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Busan (Korea Południowa, 2018); 2 III Nagrody (kat. chóry mieszane i muz. współczesna) – II Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Tokio (Japonia, 2019).
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Chór Polskiego Radia założony przez Jerzego Gerta w 1948 r. od 70 lat wykonuje repertuar obejmujący zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne reprezentujące różnorodne style i epoki, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.
Poza działalnością koncertową Chór Polskiego Radia dokonuje nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. W ostatnich latach zespół dokonał m.in. rejestracji 150 psalmów M. Gomółki w ramach projektu Mikołaj Gomółka – Opera omnia pod kier. A. Budzińskiej-Bennett.
Udziałem Chóru Polskiego Radia są prawykonania dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, m.in. W. Lutosławskiego, H.M. Góreckiego, K. Pendereckiego, W. Kilara, a także współpraca z polskimi twórcami młodszego pokolenia, wśród których znaleźli się m.in. A. Zubel, A. Kościów, P. Łukaszewski, A. Kwieciński, Sz. Godziemba-Trytek.
Zespół występował podczas takich wydarzeń jak Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Prawykonań Katowice, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Schleswig Holstein Musik Festival, Rossini Opera Festival, Settimana di Montreale, Sounds New Festival, Festiwal Europalia 2001 w Brukseli.
Chór Polskiego Radia współpracuje regularnie z NOSPR w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Muzyki Nowej. Zespół prowadzi Maria Piotrowska–Bogalecka.
Magdalena Filipska - chórmistrz, dyrygent, pedagog, akompaniator i aranżer. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej AMFN w Bydgoszczy w klasie prof. Janusza Staneckiego oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w klasie prof. Marcina Tomczaka, prof. Benedykta Błońskiego oraz prof. Ryszarda Handke.
W 2019 r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Była wielokrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy, laureatką II i III nagrody podczas Wydziałowych Konkursów Dyrygentów Chóralnych w AM w Bydgoszczy. Od 2006 r. jest drugim dyrygentem i aranżerem Orkiestry Mandolinowej Campanella w Cekcynie, którą prowadzą Anna i Adam Filipscy. Za działalność artystyczną otrzymała Złotą Odznakę Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.
Od 2013 r. jest pracownikiem AM w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku adiunkta. W latach
2012-2018 była kierownikiem artystycznym Żeńskiego Zespołu Wokalnego SIGMA Wydziału
Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej AM w Bydgoszczy, z którym zdobyła najwyższe
nagrody podczas międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów chóralnych oraz dokonała
kilku prawykonań kompozycji Sz. Godziemba-Trytka.
Od 2018 r. jest dyrygentem Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, z którym współpracuje od 2012 r., odnosząc sukcesy w kraju i za granicą (Japonia, Korea Południowa, Macedonia, USA, Irlandia, Austria, Rosja).
Muzyka Biskupów Warmińskich
24.10.2020, g. 18
Paweł Hulisz - trębacz, aranżer, kompozytor, absolwent gdańskiej i bydgoskiej Akademii Muzycznej. Na stałe współpracuje z Cappellą Gedanensis i Teatrem Muzycznym w Gdyni.
Współtworzy zespoły Keepin Tradition Jazz Quartet, Krystyna Durys Band, współpracuje m.in. z S. Grzeszczak, E. Lisowską, K. Bednarkiem, zespołami Behemoth, Sound’n’Grease, Lady Pank, Coma. Z Sinfoniettą Consonus nagrał 2 płyty: Symphonic Theater of Dreams i Exploration. Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska przyczyniło się do nagrania solowej płyty SANACJA – Już taki ze mnie zimny drań (przeboje polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX w.).
Wykonuje muzykę barokową i klasyczną na instrumencie historycznym. Jest założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje kontynuując starą, gdańską praktykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska zespół zrealizował 2 płyty i jest organizatorem festiwalu Muzyka z gdańskich wież.
Współpraca z organistą Andrzejem Szadejko doprowadziła do powstania 2 płyt o charakterze solowym: Rückpositiv (arie A. Scarlattiego, sopran – S. Olszyńska), a także Rückpositiv e la bella tromba (utwory kompozytorów włoskich XVII i XVIII w.).
Zajmuje się opracowywaniem starodruków muzycznych z XVII i XVIII w. z biblioteki PAN w Gdańsku (kantaty kompozytorów gdańskich), a także zbiorów z Bibilioteki Hosianum w Olsztynie (XVIII-wieczna muzyka liturgiczna). Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 r. na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku.
Zespół Intemperata - grupa artystów, którzy za główny cel postawili sobie propagowanie muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych. Trzon zespołu stanowią absolwenci Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, współzałożyciele stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, zrzeszającego muzyków działających na gruncie historycznych praktyk wykonawczych, kilkoro jest także wykładowcami w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej uczelni.
W skład zespołu wchodzi ponadto wielu instrumentalistów grających wymiennie w zależności od aktualnie przygotowywanego repertuaru. Poszczególni muzycy są związani z wieloma instytucjami kulturalnymi w całej Polsce, prowadząc bogatą działalność artystyczną i pedagogiczną.
Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno znane dzieła muzyki barokowej, jak i te rzadko wykonywane, które podczas koncertów przyjmowane są z wielkim entuzjazmem. Szczególne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje muzyka polska. Efektem tych zainteresowań jest m.in. płyta Gościniec/Alta Via, wydana w 2018 r., na której zespół zarejestrował utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego i S.S. Szarzyńskiego.
Zespół koncertował na terenie całej Polski, występując podczas takich festiwali i cykli muzycznych jak
Festiwal Muzyki Sakralnej MUSICA VERA (Toruń), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Dolnośląski Festiwal
Muzyczny, Baroque Session (Warszawa), Muzyka w Willi Blumwego (Bydgoszcz), Klasykalia Muzyczne
(Kłodzko), Koncerty wielkotygodniowe (Toruń), Bydgoska Scena Barokowa 2019.
Ogrody Wersalu
17.10.2020, g. 18
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Elżbieta Izdebska (sopran) - absolwentka Wydziału Wokalnego UMFC w Warszawie (klasa dr D. Niemirowicza), Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Podyplomowego Studium Wokalnego AMFN w Bydgoszczy (klasa prof. M. Greli). Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz (H. Purcell), Xerxes (G.F. Händel) oraz Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski). Za partię Romildy (Xerxes) oraz Tatiany (Eugeniusz Oniegin) otrzymała nagrodę Najciekawsza Osobowość Artystyczna w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 realizowała partię Maddaleny w La Resurrezione G.F. Händla oraz solową partię sopranową w Requiem M. Zwierzchowskiego. Współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w Katedrze Bydgoskiej, Unquiet Thoughts w Kościele Garnizonowym w Bydgoszczy, cykl Duelli Barocchi oraz koncert Ecco la Primavera w Domu Polskim. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Jest aktywna zawodowo nie tylko jako wokalistka, ale i psycholog. Elżbieta Izdebska jest absolwentką Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, zwieńczonych dyplomem na Wydziale Psychologii UW. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Jest dyrektorem artystycznym, głównym organizatorem i pomysłodawcą festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Peter Kooij (bas) - należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki Johanna Sebastiana Bacha na świecie. Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem.
Peter Kooij ma w dorobku ponad 150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na całym świecie, m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu, nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod batutą takich dyrygentów, jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio oraz Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bremie.
Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii i Japonii. Peter Kooij został w 2016 roku nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Tomáš Lajtkep (tenor) - uzyskał tytuł magistra w dziedzinie telekomunikacji na Politechnice w Brnie. Podczas tych studiów podjął prywatne studia wokalne oraz uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej.
Tomáš Lajtkep współpracuje regularnie z wieloma znakomitymi zespołami, wykonującymi zarówno repertuar gregoriański, jak i muzykę epoki renesansu i baroku. Wśród tych zespołów wymienić można m.in. Collegium Vocale 1704 (pod kier. Václava Luksa), Cappella Mariana (pod kier. Vojtěcha Semeráda), Collegium Marianum (pod kier. Jany Semerádovej), Schola Gregoriana Pragensis (pod kier. Davida Ebena), Ensemble Inégal (pod kier. Adama Viktora), Vox Luminis (pod kier. Lionela Meunier) oraz Collegium Vocale Gent ( pod kier. Philippe Herreweghe).
Oprócz śpiewu Tomáš Lajtkep gra w zespole Capella Ornamentata na puzonie tenorowym i basowym. Doskonalił swoje umiejętności w grze na tym instrumencie m.in. biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych instrumentalistów: Francka Poitrineau oraz Adama Woolfa.
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Maria Wilgos (lutnia) - rozpoczęła edukację muzyczną w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera ucząc się w klasie gitary. Studiowała grę na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej.
Obecnie jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią większych zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech, Macedonii i Słowacji. Miała możliwość grania z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak {oh!} Orkiestra Historyczna, MACV (Warszawska Opera Kameralna), Il giardino d'Amore Baroque Chamber Orchestra, Floripari, La Tempesta, Intemperata, Capella Regia Polona (Polska Opera Królewska), ALTA kapela zamkowa, Diletto. Brała udział w nagraniu kilkunastu płyt CD.
Muzykę kameralną wykonuje w duecie lutniowym AbsoLutes z Klaudyną Żołnierek (także lutnistką, teorbistką i gitarzystką) oraz w trio z sopranistką Heleną Bregar i lutnistą Witoldem Wilgosem.
Specjalizuje się w graniu na teorbie oraz renesansowych i barokowych odmianach lutni i gitar. W muzyce najbardziej ceni wyzwania sceniczne, a także wolność wyrażania emocji, radość z tworzenia przyjaznej atmosfery i wspomnień. W przyszłości chciałaby pomagać jak największej liczbie osób z następnych pokoleń rozwijać kreatywność.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Joanna Motulewicz (mezzosopran) - ukończyła studia na Wydziale Wokalnym UMFC w Warszawie w klasie profesor Jolanty Janucik. Jest finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie (2013) oraz finalistką i laureatką czwartej nagrody oraz nagrody dla najlepszego głosu altowego w Międzynarodowym Konkursie Cantate-Bach w Greifswaldzie w Niemczech (2011). W latach 2013-15 była uczestniczką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Występowała m.in. na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Theater an der Wien, Opery we Frankfurcie nad Menem, Opery w Grazu, a także w ramach Opera Classica Europa we Frankfurcie i Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, kreując role w operach Carmen (rola tytułowa oraz Mercedes), Straszny dwór (Jadwiga), Traviata (Flora Bervoix), Czarodziejski flet (Trzecia Dama), Zemsta nietoperza (Książę Orlofsky, wdowa Łarina), Nabucco (Fenena), Pasażercka (Bronka) Tryptyk (Przeorysza), Przygodach Lisiczki Chytruski (Pani Leśniczowa, Sowa), Straszny dwór (Marta), Farnace (Selinda),Alcina (Bradamante), Kandyd (Staruszka), Penelopa (Euryklea) oraz musicalach Korczak (Łucja) i Skrzypek na dachu (Fruma Sarah).
Z repertuarem koncertowym artystka występowała m.in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Śląskiej, Pomorskiej, Opolskiej, Zielonogórskiej i Podkarpackiej.
Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, tj.: J. Mallwitz, A. Yurkevych, Ch. Gedschold, L. Hussain, Ł. Borowicz, J.M. Florêncio, J. Debus, M. Dondajewski, Ch. Campestrini, Cz. Grabowski, M. Klauza, J.A. Modeß, J. Marsymiuk, M. Nowakowski, J.Hrusa, T. Tokarczyk, H. Richter, T. Wicherek, J. Burzyński, A. Banaszak.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Margot Oitzinger (alt) - ukończyła klasę śpiewu na Uniwersytecie Sztuki w Grazu. Doskonaliła swoje umiejętności podczas wielu kursów mistrzowskich prowadzonych przez tak znakomitych muzyków, jak Emma Kirkby czy Peter Kooij. W 2008 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu J.S. Bacha w Lipsku, w 2006 r. - konkursu dla śpiewaków barokowych w Chimay w Belgii.
Jako solistka regularnie współpracuje z czołowymi zespołami barokowymi, m.in: Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Concerto Copenhagen, L‘Orfeo Barockorchester, Wiener Akademie, Bach Consort, Le Concert Lorrain, Dunedin Consort, Sette voci.
Jej repertuar obejmuje partie altowe licznych oratoriów, kantat i oper, przede wszystkim z epoki baroku, ale też muzykę klasyczną oraz współczesną. Wielokrotnie występowała w ramach renomowanych festiwali europejskich, takich jak: Festival Crete Senesi (pod batutą Philippe Herreweghe), Bachfest Leipzig (pod batutą Petera Neumanna oraz Hermanna Maxa), Festival voor oude Muziek Utrecht (pod batutą Masaaki Suzuki oraz Lorenzo Ghielmi), a także Musikfestival Bremen, Schützfest Dresden, Bachfest Salzburg, Händel Festspiele Halle, Festival de musique de la Chaise Dieu oraz Styriarte.
Zrealizowała nagrania dla wielu wytwórni płytowych, przede wszystkim: Deutsche Harmonia Mundi (J.Haydn - Arie per un'Amante), Linn records (J.S. Bach - Msza h-moll), Challenge Records (W.A. Mozart - Bezulia liberata), Querstand (G.P. Telemann - Kantaty), CPO (H. Schütz - Włoskie Magrygały), J.S. Bach - Stiftung (J. S. Bach - Kantaty).
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Marcin Tarnawski - skrzypek, dyrygent, wykładowca. Od rozpoczęcia studiów w 2003 roku związany z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ukończył studia w zakresie gry na skrzypcach, na skrzypcach barokowych oraz dyrygentury symfoniczno-operowej. W latach 2007-2016 muzyk orkiestry Opery Nova, w latach 2006-2007 oraz 2016-2020 muzyk Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Główną działalność artystyczną koncentruje na wykonywaniu i propagowaniu muzyki dawnej. Współpracuje z zespołami Arte dei Suonatori, Intemperata, orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie. Jeden z założycieli i członek stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Wykładowca w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej Akademii Muzycznej. Organizator i wykładowca Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Poza działalnością czysto muzyczną poświęca się pracom organizacyjnym w ramach akademickiego projektu Sztuka Doskonałości, t.j. stworzenie i funkcjonowanie serwisu internetowego OpenMusicReview.art czy organizacja wykładów on-line.
Podczas pierwszej edycji festiwalu Bydgoska Scena Barokowa w 2019 roku poprowadził wykonanie Oratorium La Resurrezione G. F. Händla podczas koncertu otwierającego festiwal. Wspólnie z zespołem Intemperata wystąpił na koncercie prezentującym twórczość polskich kompozytorów baroku; uczestniczył również we współczesnym prawykonaniu Requiem Mateusza Zwierzchowskiego.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Joanna Radziszewska (sopran) - ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, następnie studiowała w klasie Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz w Hochschule für Künste Bremen. Jest laureatką Trzeciego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej Canticum Gaudium (Poznań, 2016).
Jej repertuar obejmuje dzieła od renesansu do muzyki współczesnej. Doskonalenie umiejętności wykonawstwa muzyki dawnej zaowocowało współpracą z wieloma orkiestrami i zespołami, takimi jak: {Oh!} Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, zespół muzyki dawnej Diletto, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Bydgostiensis. Harmonia Sacra, Weser-Renaissance Bremen. Założyła zespół muzyki dawnej Armonia Barocca. Wykonując dzieła barokowe występowała pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak Marc Minkowski, Joshua Rifkin, Rinaldo Alessandrini, Robert Hollingworth, Vincent Dumestre.
Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują partie z oper barokowych i późniejszych (m.in. Händel - Morgana, Dalinda, Dorinda, Poppea; Purcell - Belinda; Mozart - Blondchen, Zerlina, Despina, Papagena, Ismene, Barbarina; R. Strauss - Zerbinetta; J. Strauss – Adela; Offenbach - Olimpia), a także oratoria i pieśni. Miała okazję wystąpić w roli Marzii w operze Arminio Hassego (wystawianej przez {Oh!} Orkiestrę Historyczną) oraz Megaclesa w operze Vivaldiego L’Olimpiade, pod batutą R. Alessandriniego (z Wrocławską Orkiestrą Barokową).
W 2019 r. w ramach festiwalu OPERA RARA wystąpiła w roli Oenone w operze Hippolyte et Aricie J.-Ph. Rameau.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Aleksander Rewiński (tenor) - ukończył Wydział Wokalny UMFC w Warszawie, gdzie studiował pod kier. Jerzego Knetiga oraz Universität Mozarteum w Salzburgu, na specjalizacji Pieśń i Oratorium pod kier. Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina.
Koncertował m.in. w Teatro alla Scala, Theater an der Wien i Warszawskiej Operze Kameralnej.
Występował w licznych produkcjach operowych, wcielając się m.in. w postacie Aeolusa (The Tempest
Purcella), Arnalty (L'incoronazione di Poppea Monteverdiego), Księdza spowiednika (Dialogues des Carmélites Poulenca), Micuccia Fabri (Limonen aus Sizilien Trojahna), Orlanda (Orlando Paladino Haydna), Lysandra (A Midsummer Night's Dream Brittena), jednego z Lehrbuben (Die Meistersinger von Nürnberg Wagnera), Porucznika (La Scuola de' Gelosi Salierego), Balaama (premiera opery Moses Rubinsteina), Renaud (Armide Lully’ego), za co otrzymał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury za Najlepszy Debiut Męski). Wykonuje również dzieła oratoryjne XVIII i XIX w., pieśń niemiecką i polską, francuską chanson, angielską kameralistykę wokalną, repertuar XX w. i muzykę współczesną.
W 2020 r. wydana została płyta z nagraniem metaopery A. Karałowa De Invitatione Mortis, w której wykonał partię Euthanatosa. Jest członkiem sekstetu wokalnego proMODERN, wykonującego utwory kompozytorów współczesnych (Penderecki, Łukaszewski, Panufnik, Tabakiernik, Stockhausen). Swoją działalność koncertową realizował w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Czechach, Luksemburgu, Wielkiej Brytanii, Antwerpii, na Węgrzech i Malcie.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Michał Sławecki (kontratenor) - jest absolwentem Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Artura Stefanowicza. Już jako student zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza. Artysta wykonywał na scenie takie partie jak Pierwsza Wiedźma (Dydona i Eneasz), Neron (Koronacja Poppei i Agrippina), tytułowa rola w Rinaldo, Cherubin (Wesele Figara) oraz tytułowa rola w Voyagerze S. Kupczaka.
Angaże artysty w latach 2017-2020 to role Stefana w Romeo i Julii (Opera Śląska w Bytomiu), Konia-Marynarza (Teatr Wielki w Łodzi, prapremiera opery Człowiek z Manufaktury R. Janiaka), Cherubina (Warszawska Opera Kameralna), rola tytułowa w prapremierze opery K. Nepelskiego Ptasiek (Festiwal Operowy Tête à Tête w Londynie), Nerona w Agrippinie (Festiwal Oper Barokowych Dramma per
musica w Warszawie), Księcia Orlofsky’ego (Opera na Zamku w Szczecinie).
Michał Sławecki jest znany z interpretacji dzieł współczesnych, współpracuje z takimi polskimi kompozytorami jak P. Mykietyn, B. Chajdecki, M. Zieliński, A. Zarycki. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmoniach w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie, Teatre Manoel na Malcie. Z repertuarem koncertowym występował na Litwie, Łotwie, Malcie, we Francji, Niemczech, Grecji, Austrii, Południowej Afryce, Serbii i w Kazachstanie.
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Tomasz Sobaniec (instrumenty perkusyjne) - ukończył AM w Krakowie w klasie perkusji S. Welanyka. Jest perkusistą orkiestry Capella Cracoviensis (występy w Europie, USA, Japonii, Korei Płd., Chinach i na Tajwanie) oraz członkiem zespołu kameralnego Barock Tune.
Współpracuje z orkiestrami: Filharmonia Krakowska, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, L’Estate Armonico, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Arte Dei Suonatori, {oh!} Orkiestra Historyczna, La Tempesta, Estravaganza Consort, Consortium Sedinum, Trondheim Barokk, Concerto de Bassus, Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea Praha, Il Giardino D’Amore, Capella di Ospedale Della Pieta Venezia. W 2000 r. wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej (Japonia) wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz M. Pomianowską i M. Kulentym w projekcie Silk Road.
Wraz z R. Habą dokonał prawykonania Concertato per percussioni e orchestra M. Stachowskiego. Swoje utwory dedykowali mu M. Mengjiqi, D. Eddleman, N.Housni, K. Kruk, P. Sarnecki, J. Płonka. Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką klasyczną, współczesną, etniczną i poezją śpiewaną (m.in. dla wytwórni Polskie Radio, DUX, Musicon, CD Accord, Dalmafon, Channel Classics, Naxos, Vienna Modern Masters, Arion, Enchiriadis, Cadenza, Avi-music, Ëvoe Records). Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk (O. A. Ivanschiz – {oh!} Orkiestra Historyczna, 2017; M. Gomółka – Opera Omnia vols 3&4 – Chór Polskiego Radia, 2020).
Jest pracownikiem AM w Krakowie, w 2020 r. otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Marta Wryk (mezzosopran) - ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie oraz nowojorską Manhattan School of Music. Koncertowała m.in. w Kölner Philharmonie, Philharmonie Luxembourg, Düsseldorf Tonhalle, De Biljoke Muziekcentrum (Gandawa), Stadthalle Bayreuth, ECM K. Pendereckiego (Lusławice), Symphonie Space (Nowy Jork), Chopin Foundation (Miami), Concertgebouw (Amsterdam), NOSPR (Katowice).
Gościła na wielu scenach operowych (m.in. Köln, Bonn, Münster, Virginia, Saarbrücken, Wiesbaden) wykonując partie Aglaonice (Orfeusz Ph. Glassa), Cherubina (Wesele Figara), Smetona (Anna Bolena), Hänsel (Hänsel und Gretel), Oberto (Alcina), Gianetty (Eliksir Miłości), Mercédès (Carmen), Drugiej Damy (Czarodziejski Flet), Suzuki (Madame Butterfly), Wellgunda (Złoto Renu, Zmierzch Bogów), Siegrune (Walkiria), Maddaleny (Rigoletto), Javotte (Manon).
Jako wykonawczyni muzyki dawnej współpracowała z orkiestrami Les Ambassadeurs, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Historyczną {oh!}, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, na polu muzyki współczesnej - z Notabu Ensmeble, Spectra Ensemble oraz polskim kompozytorem Tomaszem Prasqualem, który specjalnie dla niej napisał partię altu w Rozmowach ze Śmiercią.
Jest laureatką konkursów Marcelli Sembrich Kochańskiej, Career Bridges (Nowy Jork), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Gorizii oraz finalistką konkursu Belvedere (2014). Za swoje osiągnięcia została nagrodzona stypendiami Ministra Edukacji, Prezesa Rady Ministrów oraz Fundacji Jolanty i Leszka Czarneckich.
Ogrody Wersalu
17.10.2020, g. 18
Dorota Zimna - doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku adiunkta.
Uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występowała jako solistka i kameralistka w całej Polsce, jak również w Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie. Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z orkiestrami Neue Dusseldorfer Hofmusik i Capella Bydgostiensis oraz zespołem Intemperata.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury, fundriser (Instytut Muzykologii KUL - dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu.
Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje, nagrodzonego Perłą Pienin za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim. W ramach Barokowych Eksploracji organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale, polskie premiery barokowych oper. Realizuje projekty edukacyjne propagujące muzykę i sztukę Baroku.
Jest założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego znakomitych śpiewaków i instrumentalistów. Jako dyrygent zrealizowała m.in. dzieła Bacha, Händla, Monteverdiego, Charpentiera, Delalande’a, muzykę środkowoeuropejską: Capricorniusa, Mielczewskiego, Zieleńskiego, Szarzyńskiego, Gorczyckiego, szeroki repertuar a cappella, w tym prawykonania miniatur chóralnych napisanych specjalnie dla Szczawnickiego Chóru Kameralnego.
Koncertowała w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji. W 2018r. podjęła współpracę z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S. Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem Peterem Kooijem.
Od 2011r. jako manager kultury zarządza projektami kulturalnymi dla Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica.
copyright © 2019-20 by BydgoskaScenaBarokowa
design & website © 2019-20 by mapi+