Artyści pierwszej edycji
Bydgoskiej Sceny Barokowej 2019
ABSOLUTES:
KLAUDYNA ŻOŁNIEREK I MARIA WILGOS
koncerty podczas BSB 2019
Klaudyna Żołnierek – lutnia, gitara, teorba
Naukę gry na gitarze rozpoczęła w wieku 9 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Ukończyła studia I stopnia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie gitary K. Pełecha. W tym okresie zaczęła interesować się muzyką lutniową i dawnymi instrumentami. Na tej samej uczelni rozpoczęła naukę gry na lutni pod kierunkiem A. Biruli. Ukończyła studia I stopnia z wyróżnieniem, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Wciąż doskonali swoje umiejętności uczestnicząc w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów z całego świata.
Prowadzi bogatą działalność koncertową - jako solistka, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos oraz w większych zespołach kameralnych i orkiestrach. Jej repertuar obejmuje muzykę od renesansu do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji na lutnię barokową i teorbę (S. L. Weiss, R. de Visée i inni).
Maria Wilgos - edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w klasie gitary. Studiowała grę na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech i Macedonii. Współpracuje z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Musica Antiqua Collegium Varsoviense, Il Giardino d'Amore Baroque Chamber Orchestra oraz Laboratoire de la Musique Chamber Music Ensemble. Specjalizuje się w graniu na lutni barokowej, gitarze barokowej oraz teorbie.
Absolutes - zespół założony został w 2011 roku przez Marię Wilgos i Klaudynę Żołnierek w 2013r, absolwentki Akademii Muzycznej im.F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie lutni, teorby i gitary barokowej prowadzonej przez Antona Birulę oraz Annę Kowalską.
AbsoLutes skupiają się przede wszystkim na repertuarze barokowym. Są to duety oryginalnie napisane na lutnie barokowe, jak również własne transkrypcje muzyki instrumentalnej na dwie lutnie oraz na gitarę barokową i teorbę.
Duet brał udział w licznych festiwalach i wydarzeniach muzycznych, m. in. w I Bydgoskim Festiwalu Muzyki Dawnej, w koncertach z cyklu Baroque Session w Służewskim Domu Kultury w Warszawie, w Modoars 2014 Festival w Skopje, Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu, w festiwalu Chojnowska Jesień z Muzyką Dawną, w VI Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu oraz w Letnich Kursach Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
AbsoLutes współpracują również z solistami oraz z innymi zespołami kameralnymi i orkiestrami, wspomagając grupę basso continuo. Występowały m. in. z Laboratoire de la Musique, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Cappella dell Ospedale della Pietà oraz z Polską Orkiestrą XVIII wieku.
ALTBERG ENSEMBLE
koncerty podczas BSB 2019
Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble jest młodym zespołem, powstałym w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, specjalizującego się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku, wykładowcy Akademii Muzycznej w Łodzi.
Debiut zespołu miał miejsce 13 sierpnia 2017 roku w Tumie pod Łęczycą podczas XVIII Festiwalu Kolory Polski. W 2017 Altberg Ensemble wraz z zespołem tańca dworskiego Cracovia Danza brał udział w projektach edukacyjnych organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Powstanie nowej orkiestry barokowej zostało docenione przez łódzkie środowisko artystyczne, co zaowocowało przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 - nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku” w kategorii muzyka.
W 2018 roku zespół wystąpił w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, w kościele św. Mateusza w Łodzi, a także prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera wziął udział w cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracował z wieloma śpiewakami, w tym z polskim tenorem Karolem Kozłowskim, a także z wybitnymi prowadzącymi: włoską skrzypaczką Olivią Centorioni oraz z belgijskim flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem.
Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej, a także doświadczenia. Wielu członków zespołu nabywa je, współpracując z renomowanymi zespołami muzyki dawnej w kraju i zagranicą.
W zależności od potrzeb repertuarowych zespół poszerzany jest o zaproszonych muzyków gościnnych. Repertuar zespołu obejmuje kameralne i orkiestrowe dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne XVII i XVIII. Projekt Altberg Ensemble ma na celu zintegrowanie środowiska wyróżniających się muzyków oraz absolwentów łódzkiej Akademii Muzycznej, a także umożliwienie zapoznania się z ich kunsztem publiczności całego regionu i kraju.
Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), klawesynistki i pianistki, uczennicy Wandy Landowskiej, która po II Wojnie Światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.
CHÓR KAMERALNY AKADEMII MUZYCZNEJ
IM. F. NOWOWIEJSKIEGO
W BYDGOSZCZY
koncerty podczas BSB 2019
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy powstał w 1986 roku z inicjatywy Janusza Staneckiego. Członkami zespołu są studenci Wydziałów: Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej; Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz Wydziału Instrumentalnego. Dyrygentami Chóru są Janusz Stanecki i Magdalena Filipska. W zakresie emisji głosu z zespołem współpracuje Elżbieta Wtorkowska.
Chór koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Przy wykonaniach dzieł wokalnoinstrumentalnych zespół współpracuje z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi Filharmonii Pomorskiej oraz Filharmonii Gorzowskiej. Chór Kameralny ma w swoim ponad 31-letnim dorobku ok. 750 koncertów w kraju i za granicą, uczestnictwo w ponad 60 konkursach i festiwalach chóralnych (krajowych i zagranicznych), a także 50 zdobytych nagród i wyróżnień podczas wspomnianych konkursów.
Najważniejsze osiągnięcia Chóru Kameralnego i uczestnictwo w konkursach chóralnych: • I i III nagroda – Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Neuchatel (Szwajcaria, 1987) • I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Chórów Studenckich w Banskiej Bystricy (Słowacja, 1993) • I nagroda – Ogólnopolski Turniej Chórów Legnica Cantat (1994) • I nagroda – Ogólnopolski Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi (1995) • II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Montreux (Szwajcaria, 1996) • II nagroda – Międzynarodowy Festiwal Chóralny Arti et Amicitiae w Bydgoszczy (1998) • I nagroda w kategorii małych zespołów chóralnych – Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Fivizzano (Włochy, 1999) • II i III nagroda – 54. Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Llangollen (2000) • IV miejsce i Nagroda Specjalna – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Cantonigros (Hiszpania, 2001) • Złoty Medal i dwa Srebrne (Złotych nie przyznano) – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Preveza (Grecja, 2003) • Dyplom Tres bien – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Montreux (Szwajcaria, 2004) • Grand Prix – Ogólnopolski Turniej Chórów Legnica Cantat (2006) • Nagroda P.E.A.C.E. – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Cork (Irlandia, 2007) • I Nagroda i Złoty Medal w kategorii chórów młodzieżowych oraz dwa Srebrne Medale, a także Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu muzyki ludowej – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Preveza (Grecja, 2007) • I Nagroda – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Kiten (Bułgaria, 2010) • I Nagroda w kategorii chórów kameralnych, II Nagroda w kategorii chórów mieszanych, dwie III Nagrody w kategoriach muzyki sakralnej i współczesnej oraz Specjalne Wyróżnienie Jury za najlepsze wykonanie utworu muzyki współczesnej za Psalm 100 Marka Jasińskiego – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Sankt Petersburgu (Rosja, 2012) • Udział w Międzynarodowym Festiwalu Chórów w Missoula (MT) w USA oraz koncerty w Chicago (2013) • IV miejsce – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Spittal (Austria, 2014) • II Nagroda – Cork International Choral Festival (Fleischmann International Trophy Competition) w Cork (Irlandia, 2015) • Udział w Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w City of Derry (Irlandia Płn., 2015) • Koncerty w USA w ramach projektu ,,Feliks Nowowiejski – wielki kompozytor i patriota. W 70. rocznicę śmierci” – 13 Koncertów w Chicago, Lemont, Nowym Jorku, Waszyngtonie (2016) • I nagroda – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. S. Ormińskiego w Rumi (2016) • Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2017) • Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej w Ohrid (Macedonia, 2017) • I miejsce – Międzynarodowy Szczeciński Festiwal Muzyki Pasyjnej w Szczecinie (2018) • I miejsce w kategorii Chóry mieszane, III miejsce w kategorii Muzyka ludowa – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Busan (Korea Południowa, 2018) • III nagroda (Gold Price) w kategorii Chóry mieszane oraz III nagroda (Gold Price) w kategorii Muzyka współczesna – II Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Tokio (Japonia, 2019). Podczas festiwalu Chór poprowadzi Magdalena Filipska.
PRZEMYSŁAW BAIŃSKI
Tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Piotra Micińskiego. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 9 lat w klasie skrzypiec. Debiutował w 2012 roku na scenie Filharmonii Łódzkiej w partii tenorowej Mszy c-moll Mozarta, a w 2015 roku wystąpił w koncercie jubileuszowym z okazji obchodów 100 - lecia Filharmonii w partii Uriela w oratorium „Stworzenie Świata” Haydna.
W sezonie 2016/17 debiutował na dużej scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze „Il turco in Italia” Gioachino Rossiniego (Albazar).
Ponadto występował w operach „La Traviata” Verdiego (Gaston), „Carmen” Bizeta (Remendado) w Teatrze Wielkim w Łodzi, „Gianni Schicchi” Pucciniego (Rinnuci) na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, „Cud albo Krakowiaki i Górale” J. Stefaniego (Morgal) w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, również na tej scenie w rolach Tamina oraz Monostatosa w adaptacji opery W. A. Mozarta „Czarodziejski flet” – „O królestwie dnia i nocy oraz zaczarowanych instrumentach”. Brał udział w polskiej prapremierze opery Rachmaninowa „Francesca da Rimini” w roli Paola w Centrum św. Jana w Gdańsku. W Operze Bałtyckiej w Gdańsku wystąpił w światowej prapremierze „Olimpii z Gdańska” Z. Krauzego (Saint Just), w roli tytułowej w operze „Eros i Psyche” Różyckiego, w operetkach „Orfeusz w Piekle” Offenbacha (Pluton), „Zemsta nietoperza” Straussa (Alfred) oraz w operze Moniuszki „Hrabina” (Dzidzi).
Często występuje w repertuarze barokowym, brał udział m in. w pierwszym polskim wystawieniu opery „Farnace” A. Vivaldiego w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, w operze A. Sacchiniego „La contadina in corte” w Pałacu Branickich w Białymstoku, w operze „Le devin du village” Rousseau w roli Colina (Produktion der Musikakademie Rheinsberg „Dorfgeschichten”). Wykonywał też partie w oratoriach barokowych: „Missa Votiva” i „Dixit Dominus” J. D. Zelenki, „San Giovanni Battista” A. Stradelli, „Missa di Requiem” D. Stachowicza oraz „Litania” G. G. Gorczyckiego.
Uczestniczył w kursach prowadzonych m.in. przez Annę Radziejewską, Siergieja Leiferkusa, Rudolfa Piernay’a, Udo Reinemanna, Matthiasa Rexrotha, Izabelę Kłosińską oraz Neila Shicoffa. Koncertował we Włoszech, Belgii, Austrii, Czechach, Niemczech, Szwajcarii.
Jako solista współpracował z takimi dyrygentami jak Tadeusz Kozłowski, Paul Esswood, Daniel Raiskin, Paweł Kotla, Agnieszka Wolińska, Maja Metelska, Andrea da Carlo, Eraldo Salmieri, Bassem Akiki czy Kai Bumann.
Brał udział w licznych festiwalach, m.in. Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, Kolory Polski, Musica Moderna, Cantio Lodziensis, Łódzkie Schumanniana.
Od 2014 do 2017 roku uczestniczył w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca Artysta-rezydent (sezon 2015/16 Opera Bałtycka w Gdańsku).
fot. Joanna Bąk / Kameny
PIOTR BRAJNER
ZESPÓŁ CHÓRU
POLSKIEGO RADIA
koncerty podczas BSB 2019
Swoją przygodę ze śpiewem zaczął w 2005 roku w Chórze Canticum Iubilaeum z Limanowej. W 2012 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale wokalno-aktorskim. Brał udział w licznych kursach uznanych pedagogów. m.in. Evy Blahovej, Paula Esswooda, Ryszarda Karczykowskiego, Petera Tchaplika. W 2012 roku na deskach Opery Krakowskiej wystąpił jako Sarastro w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta. W tym samym roku debiutował jako Don Alfonso w Cosi fan tutte.
Jest dwukrotnym laureatem stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso za szczególne osiągnięcia artystyczne. Współpracuje z wieloma zespołami. m.in.: Chórem Polskiego Radia, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Górecki Chamber Choir, Cracow Singers, Capella Cracoviensis, z którymi miał okazję występować pod dyrekcją najlepszych dyrygentów i brać udział w tworzeniu uznanych wydawnictw płytowych.
MAGDALENA FILIPSKA
koncerty podczas BSB 2019
Chórmistrz, dyrygent, pedagog, pianistka i aranżer. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dyrygowania prof. Janusza Staneckiego.
W 2014 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w klasie dyrygowania prof. Marcina Tomczaka, prof. Benedykta Błońskiego oraz prof. Ryszarda Handke. Magdalena Filipska była wielokrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy oraz laureatką II i III nagrody podczas Wydziałowych Konkursów Dyrygentów Chóralnych w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W trakcie studiów magisterskich reprezentowała bydgoską uczelnię na XII Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu; a w 2014 roku wzięła udział w VI Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W Stronę Polifonii” we Wrocławiu.
Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów prowadzonych przez znakomitych mistrzów, takich jak prof. Peter Erdei (Węgry), prof. Gary Graden (USA), prof. Olga Burova (Rosja), prof. Bart Bouckaert (Belgia). Od 2006 roku jest aranżerem, II dyrygentem i prezesem Orkiestry Mandolinowej „Campanella”, którą prowadzą Anna i Adam Filipscy. Za działalność artystyczną otrzymała Złotą Odznakę Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (2015).
Od 2013 roku pełni funkcję asystenta w macierzystej Uczelni. W latach 2012-2018 była kierownikiem artystycznym Żeńskiego Zespołu Wokalnego „SIGMA” Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej AM w Bydgoszczy. Od 2018 roku jest pierwszym dyrygentem Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, z którym współpracuje od 2012 roku, odnosząc znaczące sukcesy zarówno w kraju, jak i za granicą
WANDA FRANEK
koncerty podczas BSB 2019
Wanda Franek, mezzosopran, ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie profesor Jadwigi Rappé w 2010 roku. Jest laureatką pierwszej nagrody Konkursu Wokalnego im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, trzeciej nagrody w Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie.
Jeszcze podczas studiów, w 2008 roku, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej partią Lucindy w operze Kochanek wszystkich B. Galuppiego. Od października 2012 współpracowała z Teatrem Wielkim Operą Narodową przy produkcjach Manon Lescaut w reżyserii Mariusza Trelińskiego oraz Lohengrin w reżyserii Antony’ego McDonalda.
W latach 2013-2015 Wanda Franek była adeptką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej. W 2014 roku w ramach programu Aldeburgh Music, zadebiutowała na deskach Snape Maltings w Aldeburgh, Wielka Brytania, gdzie zaśpiewała partię Amora w Koronacji Poppei C. Monteverdiego w reżyserii Daisy Evans. W tym samym roku rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską przy koprodukcji z Trondheim Symfoniorkester Mefistofelesa A. Boito w reżyserii Tomasza Koniny.
Wiosną 2015 roku zaśpiewała po raz pierwszy partię Doroty w operze J. Stefaniego Cud albo Krakowiaki i Górale w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, wystąpiła w roli królowej Erenice w Sosarme G. F. Händla z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis oraz na Festiwalu Mozartowskim Warszawskiej Opery Kameralnej wykonując koncertowe wersje najpiękniejszych arii z oper W. A. Mozarta. W listopadzie 2015 wystąpiła w produkcji Opery Narodowej Straszny dwór w reżyserii Davida Pountneya pod batutą Andryi’a Yurkevicha jako Stara Niewiasta.
W sezonie 2016/2017 artystka zadebiutowała w partiach Mercedes w premierowej realizacji Carmen G. Bizeta oraz Suzuki w Madamie Butterfly G. Pucciniego w Operze na Zamku w Szczecinie. Następnie wystąpiła ponownie w roli Starej Niewiasty w Strasznym dworze w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. W maju 2017 roku wystąpiła po raz pierwszy w roli Loli w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego na inauguracji XIX Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.
W sezonie 2017/2018 Wanda Franek zadebiutowała w rolach Arete i Ksieni w premierowej produkcji Opery L. Różyckiego Eros i Psyche w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Kolejnymi debiutami były partie Panny Quickly w reżyserowanej wersji opery Falstaff G. Verdiego w Royal Liverpool Philharmonic oraz Smetona w Annie Bolenie G. Donizettiego w Operze Krakowskiej. Artystkę można było ponownie zobaczyć jako Mercedes na scenie Opery na Zamku w Szczecinie. W sezonie 2018/2019 powróciła jako Smeton w Operze Krakowskiej i zadebiutowała jako Urszula w operze Beata S. Moniuszki.
Wanda Franek koncertowała między innymi z Jerzym Maksymiukiem, Tadeuszem Strugałą, Tadeuszem Wojciechowskim, Władysławem Kłosiewiczem czy Ewą Strusińską.
fot. Joanna Bąk / Kameny
PAWEŁ FUNDAMENT
ZESPÓŁ CHÓRU
POLSKIEGO RADIA
koncerty podczas BSB 2019
Absolwent wydziału wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie dr hab. Jacka Ozimkowskiego, następnie kontynuował naukę na wydziale wokalno - aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej. Dwukrotnie brał udział w seminariach organizowanych przez Internationale Bachakademie Stuttgart Helmutha Rillinga pod kierunkiem Lothara Odiniusa wykonując partie solowe w Mszy h-moll J.S. Bacha oraz w oratorium „Mesjasz” G.F Haendla w (w wersji W.A. Mozarta). Ponadto brał udział w kursach Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego i Dariusza Grabowskiego.
Występował jako śpiewak kameralista Zespołu Madrygalistów Capelli Cracoviensis. Z zespołem tym dokonał wielu nagrań, a płyta "Offertoria et Communiones Totius Anni (1611)" Mikołaja Zieleńskiego otrzymała nagrodę Fryderyka 2009 w kategorii "Album Roku Muzyka Dawna i Barokowa". Występuje jako solista w Operze Kameralnej w Krakowie. Związany również z Chórem Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, a także Chórem Polskiego Radia w Krakowie, z którym także wykonuje wiele partii kameralnych i solowych, dokonując wielu nagrań dla Polskiego Radia.
Wykonywał partię solową w "Siedmiu Bramach Jerozolimy" Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora wraz z nagraniem płytowym dla firmy Dux. Występował również z Wiesławem Ochmanem oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie. Wykonał partię solową w „Harnasiach” Karola Szymanowskiego pod dyrekcją Tadeusza Strugały. Koncertował również z Orkiestrą Filharmoników Wiedeńskich pod dyrekcją Piotra Gładkiego.
INGRIDA GÁPOWÁ
koncerty podczas BSB 2019
Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sieściu lat, grając na fortepianie. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in. partie: Zuzanna „Wesele Figara” W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna -WOK), Pamina „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, WOK), Zerlina „Don Giovanni” W.A. Mozarta (Słowacka Opera Narodowa SND, WOK), Barbarina „Wesele Figara” W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Semiramide „Semiramide riconosciuta” L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016 Warszawa), Mařenka „Sprzedana narzeczona” B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka (Opera Nova Bydgoszcz), Xenia z Borysa Godunowa M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Micaëla „Carmen” G. Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Belinda z Dydony i Eneasza H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz), SHE „The Sudden Rain” A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa – prawykonanie). W marcu 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO) pod batutą Aapo Häkkinena i w październiku 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka.
W 2015 została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize at the 2015 London Handel Singing Competition. W 2013 zdobyłą III nagrodę w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych (wśród nich za najlepszą interpretację utworów W.A. Mozarta) na 48. Międzynarodowym konkursie Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy). Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery „Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk” (2010), „Lent Cantatas of 18th century Gdańsk” (2011), “Passio Christi” J.B.C. Freislicha (2012) i „The Gdańsk Baroque Cantatas” (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej fryderyk (2013 i 2016) W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Zaowocowało to jej prawykonaniem „Spoon River Anthology” autorstwa kompozytora Aleksandra Nowaka i artysty multimedialnego Adama Dudka. Utwór został wykonany podczas otwarcia 56. edycji festiwalu Warszawska Jesień w 2013 r. Wokalistka współpracuje z hiszpańskim zespołem Taller Atlántico Contemporáneo (TAC). Razem z nim wystąpiła na “53. Semana de Música Religiosa de Cuenca” i “63. Festival Internacional de Música y Danza de Granada” śpiewając światową premierę cyklu "Cinco Guerreros" Sebastiána Mariné.
AURELIUSZ GOLIŃSKI
koncerty podczas BSB 2019
Od ponad 25 lat muzyka dawna nieustannie inspiruje go do twórczych poszukiwań, koncentrujących się głównie na zgłębianiu języka dźwiękowego utworów epok wcześniejszych. Już w okresie studiów w Akademii Muzycznej w Poznaniu założył zespół Dankwart Consort, a kilka lat później – wraz z żoną Ewą – powołał do życia formację Arte dei Suonatori, której jest dyrektorem artystycznym i koncertmistrzem.
W 1998 r., wspólnie z grupą muzyków i muzykologów skupionych wokół zespołu, zapoczątkował cykl regularnych koncertów z udziałem najwybitniejszych artystów z całego świata, zatytułowany Muzyka dawna – persona grata. Od tego czasu orkiestra stała się inicjatorem i gospodarzem sześciu festiwali muzyki dawnej w Polsce oraz fes walu w Kopenhadze. Jako koncertmistrz, solista i kameralista ma w swym dorobku liczne koncerty z towarzyszeniem Arte dei Suonatori; wspomniane projekty, obejmujące zarówno dzieła orkiestrowe jak i kameralne, były prezentowane w całej Europie i Stanach Zjednoczonych.
Z zamiłowaniem oddaje się również działalności pedagogicznej, prowadząc od pięciu lat klasę skrzypiec barokowych i muzyki kameralnej w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej; w charakterze wykładowcy jest także zapraszany do udziału w kursach i warsztatach poświęconych zagadnieniom muzyki dawnej (Polska, Pekin, Tallin).
ELŻBIETA IZDEBSKA
Absolwentka Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dr Dariusza Niemirowicza oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Małgorzaty Greli. Zamiłowanie do muzyki dawnej rozwija dodatkowo w ramach studiów ze specjalności skrzypce barokowe w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej Akademii Muzycznej.
Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz H. Purcella w Collegium Nobilium w Warszawie (reż. Natalia Kozłowska), Xerxes G. F. Haendla (reż. Jitka Stokalska) oraz Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego w Bydgoszczy (reż. Jitka Stokalska). Za partię Romildy w Xerxesie oraz Tatiany w Eugeniuszu Onieginie otrzymała nagrodę "Najciekawsza Osobowość Artystyczna" w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w kursach mistrzowskich u dr Izabelli Kłosińskiej, p. Olgi Pasiecznik, prof. Heleny Łazarskiej, dra Marka Rzepki, prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz, prof. Włodzimierza Zalewskiego, prof. Ewy Iżykowskiej. Obecnie aktywna zawodowo jako psycholog i śpiewaczka. W roku 2018 współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G. B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w Katedrze Bydgoskiej, Unquiet Thoughts w kościele garnizonowym w Bydgoszczy. Organizatorka obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej w Bydgoszczy 21 marca 2019 r. (koncert Ecco la Primavera! w Domu Polskim w Bydgoszczy). W roku 2019 otrzymała stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Zespół INTEMPERATA
koncerty podczas BSB 2019
Zespół Intemperata to grupa młodych artystów, przyjaciół, którzy za główny cel postawili sobie propagowanie muzyki wykonywanej na historycznych instrumentach. W skład zespołu wchodzi wielu instrumentalistów, grających wymiennie w zależności od aktualnie przygotowywanego repertuaru.
Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno znane dzieła muzyki barokowej, jak i te rzadko wykonywane, które podczas koncertów przyjmowane są również z wielkim entuzjazmem. Na co dzień artyści są związani z wieloma instytucjami kulturalnymi, prowadząc bogatą działalność artystyczną i pedagogiczną. Wszyscy są absolwentami Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, kilkoro również wykładowcami w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej tej uczelni. Członkowie zespołu Intemperata doskonalili swoje umiejętności podczas licznych kursów muzyki dawnej, pracując z tak wybitnymi muzykami jak Urszula Bartkiewicz, Aureliusz Goliński, Andrea Inghisciano, Markus Möllenbeck, Pauline Nobes, Nicolas Parle, Michael Schmidt-Casdorff, Christine Schornsheim.
Są także współzałożycielami stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, zrzeszającego muzyków, wykładowców i studentów działających na gruncie historycznych praktyk wykonawczych.
ARTUR JANDA
koncerty podczas BSB 2019
Artur Janda – Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej „La Tempesta”, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.
Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzano („Tankred” - G. Rossini), Alidoro („Kopciuszek” – G. Rossini), Selim („Il Turco in Italia” - G. Rossini), Imeneo („Imeneo” – G. F. Haendel), Orfeo („Orfeo ed Euridice” - C. W. Gluck), Figaro („Le nozze di Figaro” - W. A. Mozart), Papageno („Die Zauberflöte” - W. A. Mozart), Masetto („Don Giovanni” – W. A. Mozart), Dulcamara („Napój Miłosny” – G. Donizetti), Marszałek („Halka Wileńska” – S. Moniuszko), Azariasz („The Burning Fiery Furnace” – B. Britten), Sewer („Polieukt” – Z. Krauze), Profesor („Operetka” - M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze „Superfluminy” S. Sciarrino.
Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w roli Pallante („Agrippina” - G. F. Haendel), Zoroastro („Orlando” - G. F. Haendel) oraz Melisso („Alcina” - G. F. Haendel). Jako „Il Malaspina” w „Luci mie traditrici” S. Sciarrino, wystąpił na festiwalu „Warszawska Jesień”(2016) oraz na festiwalu „NODO” w Ostravie (2018).
Od listopada 2016 roku współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie śpiewając partie Zbigniewa w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki oraz Escamilla w „Carmen” G. Bizeta.
Występuje również gościnnie w Operze Wrocławskiej (Rossini - ”Cenerentola”, Możdżer - „Immanuel Kant”), w Operze Nova w Bydgoszczy (Mozart - ”Le nozze di Figaro”, Donizetti - „Napój Miłosny”) oraz w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (L. Bernstein – Kandyd).
Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, m.in.: J.S.Bach – „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll”, „Weihnachtsoratorium”, G. F. Haendel - „Mesjasz”, J. Haydn – „Pory Roku”, „Stworzenie Świata”, „Teresian Messe”, W. A. Mozart – „Requiem”, „Krönung Messe”, G. Fauré – „Requiem”, K. Kurpiński – „Te Deum”, W. Kilar – „Te Deum”.
Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał 2 nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW”.
W 2018 roku otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii „ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA” za nagranie „Antonio Caldara- Maddalena ai piedi di Cristo”.
MONIKA KAŹMIERCZAK
koncerty podczas BSB 2019
Monika Kaźmierczak jest gdańską carillonistką od 2001 roku. Ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie fortepianu. Następnie podjęła studia na Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Teoria Muzyki, ukończone stopniem magisterskim. Podczas studiów otrzymywała wiele stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału. W 2000 roku wzięła udział w organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska kursach gry na carillonie, prowadzonych przez Gerta Oldenbeuvinga z Holandii, co zaowocowało zostaniem jedną z miejskich carillonistek w 2001 roku. W 2003 roku otrzymała stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego, które umożliwiło jej studia w Niderlandzkiej Szkole Carillonowej w Amersfoort. W 2005 roku uzyskała tam stopień magisterski. Jako stypendystka kulturalna Miasta Gdańska kontynuowała kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.
W międzyczasie uzyskała także licencjat z Muzyki Kościelnej (2010) oraz magisterium z Dyrygentury Chóralnej (2013) na Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz doktorat w zakresie gry na carillonie (2012).
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. Jest również nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Elblągu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in.
fot. Joanna Bąk / Kameny
DOBROMIŁA LEBIECKA
ZESPÓŁ CHÓRU
POLSKIEGO RADIA
koncerty podczas BSB 2019
Śpiewaczka urodzona w Krakowie, kontralt. Absolwentka Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu solowego Feliksa Widery. Umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem min. Anny Mikołajczyk, Elżbiety Towarnickiej. Debiutowała w 2004 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Safi w "Baronie Cygańskim" J. Straussa. W Wiedniu związana była z Instytutem "Janineum" wykonując głównie muzykę sakralną oraz polski repertuar pieśniarski.
W Polsce współtworzyła trio Musica Camerata Cracovia, a fascynacja kulturą hiszpańską i iberoamerykańską zaowocowała szeregiem projektów obejmujących wykonawstwo pieśni o tejże proweniencji. Od 2013 r. związana z Chórem Polskiego Radia, a od 2015 r. także z Filharmonią Krakowską. W 2017 r., w ramach XVII Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari partnerowała Małgorzacie Walewskiej i Arnoldowi Rutkowskiemu wykonując partię Lucii w operze "Cavelleria Rusticana" P. Mascagniego. W tym samym roku debiutowała jako śpiewaczka oratoryjna u boku Moniki Świostek i Jarosława Bręka partią altową w "Stabat Mater" K. Szymanowskiego. W 2019 r., pod batutą Jose Cura zaśpiewała partię drugiej siostry nowicjuszki w operze "Suor Angelica" G. Pucciniego na koncercie inaugurującym XIX Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.
MICHAŁ MARCINKOWSKI
koncerty podczas BSB 2019
Michał Marcinkowski jest podwójnym absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy – w specjalnościach skrzypce w klasie prof. Henryka Keszkowskiego oraz skrzypce barokowe w klasie Irmgard Schaller, oraz Daniela Deutera. Obecnie jest uczestnikiem studiów doktoranckich w tej samej uczelni.
Od 2007 r. pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, od 2010 r. na stanowisku muzyka – solisty w grupie drugich skrzypiec. W 2009 roku został koncertmistrzem i solistą orkiestry Capella Thoruniensis. W roku 2016 dołączył do znakomitego polskiego zespołu muzyki dawnej Arte dei Suonatori, z którym koncertował na międzynarodowych festiwalach takich jak Opera Rara oraz Misteria Paschalia w Krakowie czy festiwalach w Tallinnie, Rydze i Kopenhadze. Nagrywał także dla polskiego i duńskiego radia oraz francuskiej telewizji Mezzo TV.
JADWIGA NIEBELSKA-DESHMUKH
koncerty podczas BSB 2019
Śpiewaczka obdarzona głosem kontraltowym o ogromnej skali oraz niespotykanej i wyjątkowo ciepłej barwie. Utalentowana aktorsko artystka scen operowych, ceniona również, jako interpretatorka muzyki pieśniarsko-oratoryjnej. Edukację artystyczną zakończyła z tytułem Magistra Sztuki otrzymując dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jolanty Janucik. Występowała na scenach operowych, takich jak Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Krakowska, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatr Narodowy w Miszkolcu (Węgry). Gościła na wielu festiwalach muzycznych i teatralnych, do których grona można zaliczyć Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. J. Waldorfa w Radziejowicach, Festiwal Hoffmanowski w Poznaniu, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal SZEM na Węgrzech.
Niejednokrotnie można było oglądać ją również na deskach teatrów dramatycznych takich jak Teatr Collegium Nobilium,Teatr Współczesny w Warszawie czy Teatr Wybrzeże w Gdańsku i Teatr Współczesny we Wrocławiu. Do kreowanych przez nią ról operowych należą: Lukrecja (The Rape of Lucretia - B.Britten), Hermia (A Midsummer Night’s Dream — B.Britten), Łucja (Zamek na Czorsztynie — K.Kurpiński), Jewka (Król Pasterzy — O.Kolberg), Luitgarde (Die Verschworenen — F.Schubert). Do repertuaru oratoryjnego artystki należą dzieła takiej jak: Pasja wg Św.Mateusza i Pasja wg Św.Jana — J.S.Bach, Oratorium Bożonarodzeniowe — J.S.Bach, Magnificat — G.B.Pergolesi i J.S.Bach, Stabat Mater — J.Haydn, A.Vivaldi, G.B.Pergolesi, Heracles — G.F.Handel, Mesjasz — G.F.Handel.
Współpracowała z takimi orkiestrami jak Orkiestra Opery Narodowej w Warszawie, Concerto Avenna, Orkiestra Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Sinfonia Iuventus, Gradus ad Parnassum. Miała zaszczyt występować przed wspaniałą publicznością Polski, Francji, Niemiec, Węgier i Kanady.
SYLWIA OLSZYŃSKA
koncerty podczas BSB 2019
Sylwia Olszyńska, sopran liryczny z koloraturą, ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie u profesor Moniki Swarowskiej-Walawskiej. Jest także absolwentką Studiów doktoranckich na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Jest laureatką oraz finalistką wielu konkursów, otrzymała m.in.: Grand Prix Międzynarodowego Kursu Wokalnego w ramach Festiwalu Oper Oder-Spree (2008), pierwszą nagrodę w XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (2009), była finalistką oraz otrzymała nagrodę im. Ady Sari dla najlepszego sopranu koloraturowego w IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki (2016) oraz otrzymała Nagrodę Specjalną im. Joan Sutherland na II Międzynarodowym Konkursie im. Evy Marton (2016). Zdobyła również Drugą Nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018).
W 2008 roku Sylwia Olszyńska wzięła udział w Projekcie Oper in der Scheune w ramach Międzynarodowego Festiwalu Oper-Oder-Spree in Beeskow w Niemczech, podczas którego wystąpiła w tytułowej roli w operze Rusałka A. Dworzaka. Rok później zadebiutowała na scenie operowej rolą Kleopatry w Juliuszu Cezarze w Egipcie G. F. Händla w ramach XV Sądeckiego Festiwalu Iubilaei Cantus. Od 2011 roku Sylwia Olszyńska współpracuje z zespołem Capella Cracoviensis, wraz z którym wzięła udział w nagraniu płyty Te Deum: Charpentier & Lully pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a (Paryż – Wersal 2013), a od 2015 roku z Krakowską Operą Kameralną, na deskach której wystąpiła w Misterium Stabat Mater Pergolesi/Vivaldi oraz La Festa di Carnevale Monteverdi/Haendel/Rameau/Gluck. W roku 2016 artystka wystąpiła na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu w roli Drugiej kobiety, w realizacji Dydony i Eneasza H. Purcella. Rok później Sylwia Olszyńska zadebiutowała na deskach Opery Wrocławskiej jako Pamina w Czarodziejskim flecie. W tej roli w sezonie 2017/2018, artystka powróciła na deski Opery Wrocławskiej oraz zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w produkcji Czarodziejskiego fletu w realizacji Barrie Kosky’ego dla Komische Oper w Berlinie. Również jako Pamina zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Miskolcu i w Węgierskiej Operze Państwowej w Budapeszcie. Pod koniec sezonu 2017/2018 wcieliła się po raz pierwszy w rolę Mimi w Cyganerii G. Pucciniego podczas Immling Festspiele w Niemczech.
Angaże solistki w sezonie 2018/2019 to powrót do roli Paminy na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, rola Diany w operze J-P. Rameau Hipolit i Arycja na krakowskim festiwalu Opera Rara oraz dwa debiuty – w partii Siostry Genowefy w operze Siostra Angelica na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w roli tytułowej w światowej premierze opery Nora Albina Friesa na Festiwalu Operowym Beli Bartoka na Węgrzech.
Od 2012 roku Sylwia Olszyńska pracuje jako pedagog śpiewu na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
fot. Joanna Bąk / Kameny
LILIANA POCIECHA
ZESPÓŁ CHÓRU
POLSKIEGO RADIA
koncerty podczas BSB 2019
Liliana Pociecha ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Krakowskiej Akademii Muzycznej. Od roku 2004 związana z Chórem Polskiego Radia. W latach 2005-2008 współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a 2011-2013 z Capellą Cracoviensis, z którą w 2012r. miała okazję wziąć udział w performansie muzycznym "Bar.okowa uczta" w reżyserii C. Tomaszewskiego; a także z zespołem Arte Dei Suonatori, z którym w 2016 r. wykonała cykl koncertów w krajach nadbałtyckich (Szwecja, Dania, Niemcy) oraz z zespołem Capella Viridimontana.
W roku 2013 wykonała jedną z partii solowych poematu symfonicznego "Harfy Papuszy" J. K. Pawluśkiewicza. Brała udział w nagraniach muzyki B. Chajdeckiego do seriali "Czas Honoru" i "Czas Honoru Powstanie" oraz fabularyzowanego filmu dokumentalnego "Baczyński", filmu "Tiere" i filmu animowanego "LATO 2014" oraz kilku spektakli teatralnych. Wykonywała także partię sopranową w kantacie "Ad fontes" tegoż kompozytora. Współpracuje również z zespołem Cracow Singers, który w 2015r. wydał wspólnie ze Stanisławem Soyką płytę "SOYKA & Cracow Singers Shakespeare a cappella",a w 2018r. z Agnieszką Budzińską-Bennett płytę "SUB URSAE - Under the Nordern Sky" z muzyką Wacława z Szamotuł. Od kilku lat bierze udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą (Hiszpania, Francja, Niemcy, Czechy, Litwa, Armenia). W swoim repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej po współczesną.
MICHAŁ SŁAWECKI
koncerty podczas BSB 2019
Michał Sławecki, kontratenor, jest absolwentem Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesora Artura Stefanowicza. Już jako student zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza J. Straussa
Artysta zaśpiewał na scenie takie partie jak: Pierwsza Wiedźma w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Neron w Koronacji Poppei C. Monteverdiego, Neron w Agrypinie G. F. Händla, tytułowa rola w Rinaldo G. F. Händla, Cherubin w Weselu Figara W. A. Mozarta oraz tytułowa rola w Voyagerze S. Kupczaka.
W sezonie 2017/2018 zadebiutował w roli Stefana w Romeo i Julii Ch. Gounoda na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu. Powrócił także jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza do Opery na Zamku w Szczecinie. Angaże artysty w sezonie 2018/2019, oprócz ponownych występów w partii Stefana w Operze Śląskiej w Bytomiu, to rola Konia-Marynarza na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w prapremierze opery Rafała Janiaka, laureata konkursu kompozytorskiego, Człowiek z Manufaktury.
Michał Sławecki jest znany z interpretacji dzieł współczesnych. Współpracuje z tak znaczącymi polskimi kompozytorami jak Paweł Mykietyn, Bartek Chajdecki, Maciej Zieliński, Andrzej Zarycki. Zaśpiewał na takich scenach jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonie w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Polski w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera na Zamku w Szczecinie, Teatr Manoel na Malcie. Z repertuarem koncertowym artysta występował na Litwie, Łotwie, Malcie, we Francji, Niemczech, Grecji, Austrii, Południowej Afryce, Serbii i Kazachstanie.
Dohyo Sol studiował lutnię w Royal College of Music w Sztokholmie (SE), Koninklijk Conservatorium w Hadze (NL) oraz Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze (DK). Dziś znany jest w całej Europie, gdzie występuje w barokowych orkiestrach, zespołach, a czasem daje również koncerty solowe.
Dohyo regularnie występuje z takimi zespołami jak Höör Barock Ensemble (SE), Camerata Öresund (DK), Orkiestra Historyczna {oh!} (PL), Concerto Copenhagen (DK), czy Arte dei Sounatori (PL).
Był także dyrektorem muzycznym w operze L'Orfeo Claudio Monteverdiego i Rappresentatione di Anima et di Corpo Emilio Cavalieri, a także brał udział w produkcjach w Operze Malmö, Teatrze Królewskim w Kopenhadze, Ulriksdal Palace Theatre „Confidencen”, Opera w Göteborgu itp.
Jako solista Dohyo lubi skupiać się na muzyce z tzw. „Złotego wieku” angielskiego renesansu i barokowym stylu galant XVIII-wiecznych Niemiec.
Dohyo uczestniczył w kilkunastu nagraniach, a od 2012 roku jest liderem artystycznym oraz organizatorem „Höör Barock Festival”, jednego z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Szwecji.
MARCIN TARNAWSKI
Marcin Tarnawski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ukończył studia w zakresie gry na skrzypcach w klasie prof. Marcina Baranowskiego, dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej oraz – z wyróżnieniem – w zakresie gry na skrzypcach barokowych w klasie Irmgard Schaller.
W latach 2007-2016 związany z orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy. Od 2017 roku muzyk orkiestrowy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz asystent w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy. Koncertuje z zespołami muzyki dawnej - m.in. Arte dei Suonatori, orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej (Szczecin), Laboratoire de la musique. Od 2011 roku jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique uhonorowany został II Nagrodą oraz Nagrodą Publiczności podczas XI Konkursu im. Biagio Mariniego w Neuburgu (2010), nagrodą główną w konkursie organizowanym w ramach XII Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz III Nagrodą ex aequo w V Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015).
W roku 2015 wraz z zespołem Trio akademickie otrzymał III Nagrodę na Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu.
RAFAŁ TOMKIEWICZ
Kontratenor. Rafał Tomkiewicz ukończył w 2018 r. klasę śpiewu prof. Artura Stefanowicza na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2017/19 był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. Matthiasa Rexrotha, Hedwig Fassbender, Eytana Pessena.
W 2017 roku zdobył I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz oraz specjalne wyróżnienie w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej w Poznaniu.
Zadebiutował w 2017 roku w tytułowej roli w operze Il Giasone Cavalli’ego a następnie w 2018 roku wystąpił w roli Nino w operze Il Trespolo tutore Alessandro Stradelli, obie produkcje w Collegium Nobilium w Warszawie.
Występy artysty w sezonie 2018/19 obejmują Chichester Psalms Bernsteina w Koblencji, Tolomeo w operze Giulio Cesare Haendla w Teatrze Wielkim w Poznaniu pod dyrekcją Paula Esswooda, partię tytułową w Radamesie Eötvösa w Operze w Biel / Bienne w Szwajcarii, występy w Te Deum Teixeiry w Genewie i Lozannie, koncert i nagranie CD Il Trespolo tuttore na Festiwalu Barokowym Alessandro Stradella w Viterbo.
Plany artysty w sezonie 2019/20 obejmują m.in. występy na Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie (Nerone w Agrypinie Haendla oraz koncert duetów), w Theater an der Wien (Anastasio w Giustino Haendla), w Bolzano (partia tytułowa w Radamesie Eötvösa), w Teatrze Wielkim w Poznaniu (Jephta Haendla pod dyrekcją Paula Esswooda).
TUBICINATORES GEDANENSES
Tubicinatores Gedanenses to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. Są to cztery trąbki i kotły. Wykorzystywanie instrumentów z epoki jest powrotem do źródeł i próbą odnalezienia brzmienia zbliżonego do wzoru, jakim były zespoły tamtych czasów. Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego Gdańska pozwalają na podjęcie próby kontynuacji wspaniałej tradycji wykonawczej.
Jako zespół, postanowiliśmy przybliżyć odbiorcom wspaniałą gdańską tradycję muzyczną Turmmusik. Wszyscy znamy legendę o dzielnym sygnaliście z królewskiego miasta Krakowa, który poświęcił życie ostrzegając mieszkańców przed niebezpieczeństwem. Trębacze gdańscy poszli o krok dalej, oprócz sygnałów pełniących czysto służebną rolę
w Grodzie nad Motławą, zaczęli wygrywać bardziej skomplikowane utwory zwane potocznie Turmmusik. Tradycja ta przetrwała w Gdańsku do początku II Wojny Światowej.
Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze) Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich). Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana.Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Piszczkowie na wieży kościoła św.Katarzyny co pół godziny grali krótkie hejnały,co godzinę dłuższą melodię (prawdopodobnie pieśni religijne). Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła.
Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Na początku XVI wieku spotykamy pierwszą informację o przyjęciu na miejską służbę czterech muzyków występujących dotychczas w Dworze Artusa. Muzycy ci o znanych nam nazwiskach (Henryk Hyl, Wolfgang Bottener, Hans Hyrssacker, Adam Koning), byli specjalnie wynagradzani i nosili liberie. Zadaniem ich było spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli oni również, już jako Feldtrompetern (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Ponadto od połowy XVI wieku obowiązywał ich udział w nabożeństwach w kościele NMP oraz gra na wieży ratuszowej dwa razy dziennie z wyjątkiem piątku, od wiosny do św. Marcina (11.11). Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym:
,,... w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mogą być zaznaczone...”
NATALIA TYRAŃSKA
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie profesora Vadima Brodskiego. Swoje umiejętności gry skrzypcowej, zarówno solistycznej, kameralnej, jak i orkiestrowej szkoliła na wielu kursach mistrzowskich, m.in. u Jadwigi Kaliszewskiej, Szymona Krzeszowca, Konstantego Andrzeja Kulki, Tomasza Tomaszewskiego, Carlo Parazzoli, Wayne Lin, Iuliu Hamsa, Tasana Nagavajara i wielu innych.
Współpracuje z orkiestrami województwa kujawsko–pomorskiego i nie tylko: Filharmonią Pomorską im. Ignacego Paderewskiego, Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną czy Filharmonią Gorzowską. Jako członek tych, a także wielu innych zespołów koncertowała w Polsce oraz za granicą – w Austrii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Czechach, Korei Północnej, na Litwie. Do największych osiągnięć zalicza koncert w nowojorskim Carnegie Hall jako członek smyczkowej orkiestry kameralnej Ensemble di Archi Fenaroli.
Prowadzi także działalność pedagogiczną. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Batzdorfer Hofkapelle — niemiecką orkiestrą specjalizującą się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych. W 2018 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec barokowych Daniela Deutera. Od 2015 roku jest członkiem zespołu muzyki dawnej Ensemble Inégalité.
W 2012 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie trąbki prof. Romana Grynia. Dwa lata później ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie trąbki naturalnej mgr Tomasza Ślusarczyka.
Swoje umiejętności gry na trąbce doskonalił na wielu kursach muzycznych u wybitnych pedagogów takich jak Konradin Groth, Wolfgang Bauer, Tomasz Ślusarczyk, Johann Plietzch, Paul Archibald, Andrew Balio, Richard Giangiulio, Alex Jokiipi, Gabriele Cassone.
Jest laureatem wielu konkursów muzycznych w tym pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie dla Trębaczy w kategorii otwartej w Tarnopolu (Ukraina 2010r.), pierwszego miejsca na VI Ogólnopolskim Festiwalu Trębaczy w konkursie solistów w kategorii otwartej, trzeciego miejsca w konkursie studiów orkiestrowych, który odbył się w Kaliszu w 2011 roku oraz pierwszego miejsca na IX Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w kategorii otwartej, solistów w Brnie w 2013 roku.
Od 2008 roku jest solistą Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, a od 2012 roku współpracuje z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie. W 2014 roku, również jako solista, rozpoczął współpracę z Polską Filharmonią Bałtycką. Od 2010 roku jest muzykiem Polskiej Orkiestry XVIII wieku, na stałe współpracującej z Paulem Eswoodem, wybitnym angielskim kontratenorem. Jako muzyk orkiestrowy współpracuje z orkiestrą Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Capellą Bydgostiensis, Sinfonia Nordica, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Orkiestrą Symfoników Gdańskich, Zespołem Muzyki Dawnej La Tempesta, Arte dei Suonatori, Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz Orkiestrą Historyczną.
Od roku 2018 prowadzi klasę trąbki naturalnej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
EWA WITCZAK
Ewa Witczak - doktor sztuk muzycznych, ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy im. F. Nowowiejskiego w klasie wiolonczeli prof. dr hab. Renaty Marzec, w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbeck oraz w klasie violi da gamba Christiana Zincke w macierzystej uczelni.
Jest laureatką wieku konkursów polskich oraz zagranicznych zarówno w zakresie gry solowej, jak i kameralnej. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique uhonorowana została II Nagrodą oraz Nagrodą Publiczności podczas XI Konkursu im. Biagio Mariniego w Neuburgu (2010), nagrodą główną w konkursie organizowanym w ramach XII Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz III Nagrodą ex aequo w V Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej im. Maurizio Pratoli w L’Aquila (Włochy 2015).
W roku 2018 oraz 2017 otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury. W roku 2012 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013 oraz Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. W latach 2009-2017 była stypendystką Rektora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest również laureatką stypendium Fundacji J&S Pro Bono Poloniae dla uzdolnionych uczniów szkół muzycznych II stopnia.(2006/2007).
Występowała jako solistka i kameralistka podczas koncertów w całej Polsce oraz m.in. w Niemczech, Włoszech, Korei Południowej i Słowacji. Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji. Obecnie prowadzi intensywną działalność pedagogiczną.
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistki w tej samej uczelni. Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Christine Schornsheim, Nicolasa Parle'a, Marka Krolla, Liliannę Stawarz, Monikę Raczyńską oraz w licznych kursach dla zespołów muzyki dawnej. W latach 2004-2005 była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, mającego na celu digitalizację i rekonstrukcję zapomnianych dzieł znajdujących się w polskich archiwach kościelnych.
W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytąFrançois Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory
A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii i na Ukrainie. Od 2009 roku koncertuje z zespołem Laboratoire de la Musique, z którym zdobyła III Nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im. Maurizio Pratoli w L'Aquila (Włochy 2015), I Nagrodę w konkursie odbywającym się podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności w XI Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (Niemcy 2010). Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z zespołem Intemperata oraz orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.
CHRISTIAN ZINCKE
koncerty podczas BSB 2019
Christian Zincke – występuje na scenach Europy jak solista i kameralista w wielu zespołach światowej sławy m.in. Camerata Köln, La Stagione Frankfurt Ricercar Consort, Bell Arte Salzburg, Marais Consort, Capella Thuringia, Musica Fiata, Main- Barockorchester Frankfurt.
Studiował violę da gamba u Jaap ter Linden, Rainer Zipperling oraz Philippe Pierlot, kończąc z wyróżnieniem Koninklijk Conservatorium w Hadze.
Jest regularnie zapraszany do współpracy przez wiele ważnych instytucji muzycznych m.in. Concertgebouw Amsterdam, VienneseMusikverein, Alte Oper Frankfurt. Występował również na festiwalach Wratislava Cantans, Settimana Musicale Cuenca oraz Tage für Alte Musik in Innsbruck.
Christian Zincke gra na angielskiej violi da gamba z 1710 roku oraz na niemieckim violone, zbudowanym w południowych Niemczech w XVIII wieku. W 1999 roku założył własny zespół muzyki dawnej Echo du Danube. Zajmuje się on odnajdywaniem i prezentowaniem zapomnianych dzieł epoki baroku. Jest to główna idea zespołu, który uważa, że takie intensywne i żmudne badania są ważnym aspektem w życiu wykonawców muzyki dawnej, życia kulturalnego danego regionu oraz stałym źródłem nowych inspiracji.
Warto wspomnieć, iż Christian Zincke jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu Organów i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej
im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy!
copyright © 2019-22 by BydgoskaScenaBarokowa
design & website © 2019-22 by mapi+