Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Joanna Motulewicz (mezzosopran) - ukończyła studia na Wydziale Wokalnym UMFC w Warszawie w klasie profesor Jolanty Janucik. Jest finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie (2013) oraz finalistką i laureatką czwartej nagrody oraz nagrody dla najlepszego głosu altowego w Międzynarodowym Konkursie Cantate-Bach w Greifswaldzie w Niemczech (2011). W latach 2013-15 była uczestniczką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Występowała m.in. na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Theater an der Wien, Opery we Frankfurcie nad Menem, Opery w Grazu, a także w ramach Opera Classica Europa we Frankfurcie i Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, kreując role w operach Carmen (rola tytułowa oraz Mercedes), Straszny dwór (Jadwiga), Traviata (Flora Bervoix), Czarodziejski flet (Trzecia Dama), Zemsta nietoperza (Książę Orlofsky, wdowa Łarina), Nabucco (Fenena), Pasażercka (Bronka) Tryptyk (Przeorysza), Przygodach Lisiczki Chytruski (Pani Leśniczowa, Sowa), Straszny dwór (Marta), Farnace (Selinda),Alcina (Bradamante), Kandyd (Staruszka), Penelopa (Euryklea) oraz musicalach Korczak (Łucja) i Skrzypek na dachu (Fruma Sarah).
Z repertuarem koncertowym artystka występowała m.in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Śląskiej, Pomorskiej, Opolskiej, Zielonogórskiej i Podkarpackiej.
Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, tj.: J. Mallwitz, A. Yurkevych, Ch. Gedschold, L. Hussain, Ł. Borowicz, J.M. Florêncio, J. Debus, M. Dondajewski, Ch. Campestrini, Cz. Grabowski, M. Klauza, J.A. Modeß, J. Marsymiuk, M. Nowakowski, J.Hrusa, T. Tokarczyk, H. Richter, T. Wicherek, J. Burzyński, A. Banaszak.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Marta Wryk (mezzosopran) - ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie oraz nowojorską Manhattan School of Music. Koncertowała m.in. w Kölner Philharmonie, Philharmonie Luxembourg, Düsseldorf Tonhalle, De Biljoke Muziekcentrum (Gandawa), Stadthalle Bayreuth, ECM K. Pendereckiego (Lusławice), Symphonie Space (Nowy Jork), Chopin Foundation (Miami), Concertgebouw (Amsterdam), NOSPR (Katowice).
Gościła na wielu scenach operowych (m.in. Köln, Bonn, Münster, Virginia, Saarbrücken, Wiesbaden) wykonując partie Aglaonice (Orfeusz Ph. Glassa), Cherubina (Wesele Figara), Smetona (Anna Bolena), Hänsel (Hänsel und Gretel), Oberto (Alcina), Gianetty (Eliksir Miłości), Mercédès (Carmen), Drugiej Damy (Czarodziejski Flet), Suzuki (Madame Butterfly), Wellgunda (Złoto Renu, Zmierzch Bogów), Siegrune (Walkiria), Maddaleny (Rigoletto), Javotte (Manon).
Jako wykonawczyni muzyki dawnej współpracowała z orkiestrami Les Ambassadeurs, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Historyczną {oh!}, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, na polu muzyki współczesnej - z Notabu Ensmeble, Spectra Ensemble oraz polskim kompozytorem Tomaszem Prasqualem, który specjalnie dla niej napisał partię altu w Rozmowach ze Śmiercią.
Jest laureatką konkursów Marcelli Sembrich Kochańskiej, Career Bridges (Nowy Jork), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Gorizii oraz finalistką konkursu Belvedere (2014). Za swoje osiągnięcia została nagrodzona stypendiami Ministra Edukacji, Prezesa Rady Ministrów oraz Fundacji Jolanty i Leszka Czarneckich.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Michał Sławecki (kontratenor) - jest absolwentem Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Artura Stefanowicza. Już jako student zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza. Artysta wykonywał na scenie takie partie jak Pierwsza Wiedźma (Dydona i Eneasz), Neron (Koronacja Poppei i Agrippina), tytułowa rola w Rinaldo, Cherubin (Wesele Figara) oraz tytułowa rola w Voyagerze S. Kupczaka.
Angaże artysty w latach 2017-2020 to role Stefana w Romeo i Julii (Opera Śląska w Bytomiu), Konia-Marynarza (Teatr Wielki w Łodzi, prapremiera opery Człowiek z Manufaktury R. Janiaka), Cherubina (Warszawska Opera Kameralna), rola tytułowa w prapremierze opery K. Nepelskiego Ptasiek (Festiwal Operowy Tête à Tête w Londynie), Nerona w Agrippinie (Festiwal Oper Barokowych Dramma per
musica w Warszawie), Księcia Orlofsky’ego (Opera na Zamku w Szczecinie).
Michał Sławecki jest znany z interpretacji dzieł współczesnych, współpracuje z takimi polskimi kompozytorami jak P. Mykietyn, B. Chajdecki, M. Zieliński, A. Zarycki. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmoniach w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie, Teatre Manoel na Malcie. Z repertuarem koncertowym występował na Litwie, Łotwie, Malcie, we Francji, Niemczech, Grecji, Austrii, Południowej Afryce, Serbii i w Kazachstanie.
Ogrody Wersalu
17.10.2020, g. 18
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Elżbieta Izdebska (sopran) - absolwentka Wydziału Wokalnego UMFC w Warszawie (klasa dr D. Niemirowicza), Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Podyplomowego Studium Wokalnego AMFN w Bydgoszczy (klasa prof. M. Greli). Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz (H. Purcell), Xerxes (G. F. Händel) oraz Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski). Za partię Romildy (Xerxes) oraz Tatiany (Eugeniusz Oniegin) otrzymała nagrodę Najciekawsza Osobowość Artystyczna w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 realizowała partię Maddaleny w La Resurrezione G.F. Händla oraz solową partię sopranową w Requiem M. Zwierzchowskiego. Współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w Katedrze Bydgoskiej, Unquiet Thoughts w Kościele Garnizonowym w Bydgoszczy, cykl Duelli Barocchi oraz koncert Ecco la Primavera w Domu Polskim. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Jest aktywna zawodowo nie tylko jako wokalistka, ale i psycholog. Elżbieta Izdebska jest absolwentką Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, zwieńczonych dyplomem na Wydziale Psychologii UW. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Jest dyrektorem artystycznym, głównym organizatorem i pomysłodawcą festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Aleksander Rewiński (tenor) - ukończył Wydział Wokalny UMFC w Warszawie, gdzie studiował pod kier. Jerzego Knetiga oraz Universität Mozarteum w Salzburgu, na specjalizacji Pieśń i Oratorium pod kier. Wolfganga Holzmaira i Bernda Valentina.
Koncertował m.in. w Teatro alla Scala, Theater an der Wien i Warszawskiej Operze Kameralnej.
Występował w licznych produkcjach operowych, wcielając się m.in. w postacie Aeolusa (The Tempest
Purcella), Arnalty (L'incoronazione di Poppea Monteverdiego), Księdza spowiednika (Dialogues des Carmélites Poulenca), Micuccia Fabri (Limonen aus Sizilien Trojahna), Orlanda (Orlando Paladino Haydna), Lysandra (A Midsummer Night's Dream Brittena), jednego z Lehrbuben (Die Meistersinger von Nürnberg Wagnera), Porucznika (La Scuola de' Gelosi Salierego), Balaama (premiera opery Moses Rubinsteina), Renaud (Armide Lully’ego), za co otrzymał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury za Najlepszy Debiut Męski). Wykonuje również dzieła oratoryjne XVIII i XIX w., pieśń niemiecką i polską, francuską chanson, angielską kameralistykę wokalną, repertuar XX w. i muzykę współczesną.
W 2020 r. wydana została płyta z nagraniem metaopery A. Karałowa De Invitatione Mortis, w której wykonał partię Euthanatosa. Jest członkiem sekstetu wokalnego proMODERN, wykonującego utwory kompozytorów współczesnych (Penderecki, Łukaszewski, Panufnik, Tabakiernik, Stockhausen). Swoją działalność koncertową realizował w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Czechach, Luksemburgu, Wielkiej Brytanii, Antwerpii, na Węgrzech i Malcie.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Marcin Tarnawski - skrzypek, dyrygent, wykładowca. Od rozpoczęcia studiów w 2003 roku związany z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ukończył studia w zakresie gry na skrzypcach, na skrzypcach barokowych oraz dyrygentury symfoniczno-operowej. W latach 2007-2016 muzyk orkiestry Opery Nova, w latach 2006-2007 oraz 2016-2020 muzyk Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Główną działalność artystyczną koncentruje na wykonywaniu i propagowaniu muzyki dawnej. Współpracuje z zespołami Arte dei Suonatori, Intemperata, orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie. Jeden z założycieli i członek stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Wykładowca w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej Akademii Muzycznej. Organizator i wykładowca Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Poza działalnością czysto muzyczną poświęca się pracom organizacyjnym w ramach akademickiego projektu Sztuka Doskonałości, t.j. stworzenie i funkcjonowanie serwisu internetowego OpenMusicReview.art czy organizacja wykładów on-line.
Podczas pierwszej edycji festiwalu Bydgoska Scena Barokowa w 2019 roku poprowadził wykonanie Oratorium La Resurrezione G. F. Händla podczas koncertu otwierającego festiwal. Wspólnie z zespołem Intemperata wystąpił na koncercie prezentującym twórczość polskich kompozytorów baroku; uczestniczył również we współczesnym prawykonaniu Requiem Mateusza Zwierzchowskiego.
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy powstał w 1986 r. z inicjatywy Janusza Staneckiego. Członkami są studenci Wydziałów: Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej; Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz Wydziału Instrumentalnego. Dyrygentami Chóru są Janusz Stanecki i Magdalena Filipska. W zakresie emisji głosu z zespołem współpracuje Elżbieta Wtorkowska.
Chór koncertuje w kraju i za granicą, współpracuje z orkiestrami Filharmonii Pomorskiej oraz Gorzowskiej. Ma w swoim ponad 34-letnim dorobku ok. 750 koncertów, uczestnictwo w ponad 60 konkursach i festiwalach, a także 50 zdobytych nagród i wyróżnień.
Najważniejsze osiągnięcia Chóru Kameralnego tylko w ostatnim dziesięcioleciu to m.in.:
I Nagroda (kat. chóry kameralne), II Nagroda (kat. chóry mieszane), dwie III Nagrody (kat. muzyka sakralna i współczesna) oraz Specjalne Wyróżnienie Jury za najlepsze wykonanie utworu współczesnego – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Sankt Petersburgu (Rosja, 2012); udział w Międzynarodowym Festiwalu Chórów w Missoula (USA) oraz koncerty w Chicago (2013); II Nagroda – Cork International Choral Festival (Irlandia, 2015); koncerty w ramach projektu Feliks Nowowiejski – wielki kompozytor i patriota. W 70. rocznicę śmierci (Chicago, Lemont, Nowy Jork, Waszyngton, 2016); Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie (2017); Grand Prix – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej w Ohrid (Macedonia, 2017); I miejsce (kat. chóry mieszane), III miejsce (kat. muzyka ludowa) – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Busan (Korea Południowa, 2018); 2 III Nagrody (kat. chóry mieszane i muz. współczesna) – II Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Tokio (Japonia, 2019).
Magdalena Filipska - chórmistrz, dyrygent, pedagog, akompaniator i aranżer. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej AMFN w Bydgoszczy w klasie prof. Janusza Staneckiego oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w klasie prof. Marcina Tomczaka, prof. Benedykta Błońskiego oraz prof. Ryszarda Handke.
W 2019 r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Była wielokrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy, laureatką II i III nagrody podczas Wydziałowych Konkursów Dyrygentów Chóralnych w AM w Bydgoszczy. Od 2006 r. jest drugim dyrygentem i aranżerem Orkiestry Mandolinowej Campanella w Cekcynie, którą prowadzą Anna i Adam Filipscy. Za działalność artystyczną otrzymała Złotą Odznakę Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.
Od 2013 r. jest pracownikiem AM w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku adiunkta. W latach
2012-2018 była kierownikiem artystycznym Żeńskiego Zespołu Wokalnego SIGMA Wydziału
Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej AM w Bydgoszczy, z którym zdobyła najwyższe
nagrody podczas międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów chóralnych oraz dokonała
kilku prawykonań kompozycji Sz. Godziemba-Trytka.
Od 2018 r. jest dyrygentem Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, z którym współpracuje od 2012 r., odnosząc sukcesy w kraju i za granicą (Japonia, Korea Południowa, Macedonia, USA, Irlandia, Austria, Rosja).
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Barokowa Orkiestra Festiwalowa powstała w 2019 roku, na potrzeby realizacji projektów festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 orkiestra wzięła udział w dwóch ambitnych projektach. Pierwszym z nich, stanowiącym inaugurację festiwalu, było wykonanie Oratorium La Resurrezione Georga Friedricha Händla pod kierownictwem Marcina Tarnawskiego. Podczas drugiego projektu, realizowanego pod kierownictwem Michała Marcinkowskiego, zaprezentowane zostało Requiem Mateusza Zwierzchowskiego, którego rękopis przechowywany jest w Archiwum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Było to pierwsze współczesne wykonanie tego dzieła na instrumentach historycznych.
Orkiestra zaprasza do współpracy muzyków z całej Polski, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Podczas tych dwóch projektów Barokowa Orkiestra Festiwalowa miała okazję współpracować ze znakomitymi muzykami, wśród których znaleźli się wokaliści: Ingrida Gápová, Artur Janda, Przemysław Baiński, Wanda Franek, Jadwiga Niebelska-Deshmukh, Elżbieta Izdebska, jak również zespoły wokalne: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Zespół Wokalny Chóru Polskiego Radia.