Agnieszka Budzińska-Bennett (sopran) - dwukrotnie nominowana do prestiżowych Paszportów Polityki, m.in. „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym”, a przez Ruch Muzyczny nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju”.
Dyplomowana pianistka, doktor muzykologii (UAM 2010), absolwentka klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis (SCB) w Szwajcarii (D. Vellard, R. Levitt, E. Tubb i A. Rooley). Prywatnie studiowała z E. Kirkby i A. Boothroyd w Londynie, z B. Thornton i B. Bagby w Kolonii oraz ze S. Haselhoffem w Bazylei.
Jest kierowniczką Ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej, z którym nagrała już dziesięć wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt (ECHO-KLASSIK 2009, 5 Diapason, ICMA 2019).
Na scenie zadebiutowała w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel jako Amore i Valletto (2003/04). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy Mikołaj Gomółka – Opera Omnia, kierując Chórem Polskiego Radia (nominacje do Fryderyka 2019 i 2020). Pod jej kierownictwem ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Cracow Singers, Raumklang 2019).
Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w SCB i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w SCB (2016-2017). Jej dalsza działalność pedagogiczna i akademicka obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej w całej Europie oraz w USA. Jest autorką szeregu artykułów i książek o muzyce dawnej.
W roku 2019 została uhonorowana odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Chór Polskiego Radia założony przez Jerzego Gerta w 1948 r. od 70 lat wykonuje repertuar obejmujący zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne reprezentujące różnorodne style i epoki, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.
Poza działalnością koncertową Chór Polskiego Radia dokonuje nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. W ostatnich latach zespół dokonał m.in. rejestracji 150 psalmów M. Gomółki w ramach projektu Mikołaj Gomółka – Opera omnia pod kier. A. Budzińskiej-Bennett.
Udziałem Chóru Polskiego Radia są prawykonania dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, m.in. W. Lutosławskiego, H.M. Góreckiego, K. Pendereckiego, W. Kilara, a także współpraca z polskimi twórcami młodszego pokolenia, wśród których znaleźli się m.in. A. Zubel, A. Kościów, P. Łukaszewski, A. Kwieciński, Sz. Godziemba-Trytek.
Zespół występował podczas takich wydarzeń jak Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Prawykonań Katowice, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Schleswig Holstein Musik Festival, Rossini Opera Festival, Settimana di Montreale, Sounds New Festival, Festiwal Europalia 2001 w Brukseli.
Chór Polskiego Radia współpracuje regularnie z NOSPR w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Muzyki Nowej. Zespół prowadzi Maria Piotrowska–Bogalecka.
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Maria Wilgos (lutnia) - rozpoczęła edukację muzyczną w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera ucząc się w klasie gitary. Studiowała grę na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej.
Obecnie jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią większych zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech, Macedonii i Słowacji. Miała możliwość grania z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak {oh!} Orkiestra Historyczna, MACV (Warszawska Opera Kameralna), Il giardino d'Amore Baroque Chamber Orchestra, Floripari, La Tempesta, Intemperata, Capella Regia Polona (Polska Opera Królewska), ALTA kapela zamkowa, Diletto. Brała udział w nagraniu kilkunastu płyt CD.
Muzykę kameralną wykonuje w duecie lutniowym AbsoLutes z Klaudyną Żołnierek (także lutnistką, teorbistką i gitarzystką) oraz w trio z sopranistką Heleną Bregar i lutnistą Witoldem Wilgosem.
Specjalizuje się w graniu na teorbie oraz renesansowych i barokowych odmianach lutni i gitar. W muzyce najbardziej ceni wyzwania sceniczne, a także wolność wyrażania emocji, radość z tworzenia przyjaznej atmosfery i wspomnień. W przyszłości chciałaby pomagać jak największej liczbie osób z następnych pokoleń rozwijać kreatywność.
Melodie na Psałterz Polski
3.10.2020, g. 18
Tomasz Sobaniec (instrumenty perkusyjne) - ukończył AM w Krakowie w klasie perkusji S. Welanyka. Jest perkusistą orkiestry Capella Cracoviensis (występy w Europie, USA, Japonii, Korei Płd., Chinach i na Tajwanie) oraz członkiem zespołu kameralnego Barock Tune.
Współpracuje z orkiestrami: Filharmonia Krakowska, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, L’Estate Armonico, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Arte Dei Suonatori, {oh!} Orkiestra Historyczna, La Tempesta, Estravaganza Consort, Consortium Sedinum, Trondheim Barokk, Concerto de Bassus, Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea Praha, Il Giardino D’Amore, Capella di Ospedale Della Pieta Venezia. W 2000 r. wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej (Japonia) wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz M. Pomianowską i M. Kulentym w projekcie Silk Road.
Wraz z R. Habą dokonał prawykonania Concertato per percussioni e orchestra M. Stachowskiego. Swoje utwory dedykowali mu M. Mengjiqi, D. Eddleman, N.Housni, K. Kruk, P. Sarnecki, J. Płonka. Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką klasyczną, współczesną, etniczną i poezją śpiewaną (m.in. dla wytwórni Polskie Radio, DUX, Musicon, CD Accord, Dalmafon, Channel Classics, Naxos, Vienna Modern Masters, Arion, Enchiriadis, Cadenza, Avi-music, Ëvoe Records). Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk (O. A. Ivanschiz – {oh!} Orkiestra Historyczna, 2017; M. Gomółka – Opera Omnia vols 3&4 – Chór Polskiego Radia, 2020).
Jest pracownikiem AM w Krakowie, w 2020 r. otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.