Helena Breger (sopran) - absolwentka wydz. Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dr hab. Małgorzaty Greli oraz Pôle Supérieur Paris Boulogne-Billancourt w klasie śpiewu barokowego prof. Isabelle Poulenard i prof. Elsy Maurus. Obecnie studiuje dyrygenturę chóralną pod kierownictwem Valérie Fayet w konserwatorium nantejskim.
Jest laureatką i finalistką licznych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Barokowego
we Froville i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Talsi (Łotwa).
Jej repertuar obejmuje muzykę od średniowiecza po współczesność. Współpracuje jako solistka i chórzystka z zespołami Flores Myrtae A. Žakowej, Consort Musica Vera J.B. Nicolasa, chórem kameralnym Le Nocturnal, Ensemble Les Métaboles, Compagnie La Tempête oraz Ensemble Zéné w Paryżu. Współtworzy Bregar Wilgos Trio, łączące grę na instrumentach lutniowych, śpiew i taniec historyczny.
W swoim repertuarze posiada role Hiacynta i Melii z opery Apollo i Hiacynt oraz Zuzanny z Wesela Figara W.A. Mozarta, Céphise i Vénus z L'Europe Galante A. Campry, Endymione z opery F. Cavallego Calisto, Domiziana z opery Il Tito A. Cestiego, Amore i Proserpina z Il Orfeo L. Rossiego, wiele dzieł barokowej muzyki sakralnej i świeckiej (m.in. M.-A. Charpentiera, J.S. Bacha, F. Couperina, M.-R. DeLalande’a, E.J. de la Guerre) oraz utwory współczesnych kompozytorów (m.in. Sz. Godziemby-Trytka).
Artystka jest zaangażowana w śpiew tradycyjny (solistka bydgoskiej Kapeli OldNova). Od 2011 roku szkoli warsztat tańca renesansowego oraz francuskiego pod kierunkiem Any Yepes.
Ogrody Wersalu
17.10.2020, g. 18
Nicola Porpora "Filandro"
7.11.2020, g. 18
Elżbieta Izdebska (sopran) - absolwentka Wydziału Wokalnego UMFC w Warszawie (klasa dr D. Niemirowicza), Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Podyplomowego Studium Wokalnego AMFN w Bydgoszczy (klasa prof. M. Greli). Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz (H. Purcell), Xerxes (G.F. Händel) oraz Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski). Za partię Romildy (Xerxes) oraz Tatiany (Eugeniusz Oniegin) otrzymała nagrodę Najciekawsza Osobowość Artystyczna w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy.
Podczas festiwalu Bydgoska Scena Barokowa 2019 realizowała partię Maddaleny w La Resurrezione G.F. Händla oraz solową partię sopranową w Requiem M. Zwierzchowskiego. Współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w Katedrze Bydgoskiej, Unquiet Thoughts w Kościele Garnizonowym w Bydgoszczy, cykl Duelli Barocchi oraz koncert Ecco la Primavera w Domu Polskim. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Jest aktywna zawodowo nie tylko jako wokalistka, ale i psycholog. Elżbieta Izdebska jest absolwentką Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, zwieńczonych dyplomem na Wydziale Psychologii UW. Obecnie jest w trakcie specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Jest dyrektorem artystycznym, głównym organizatorem i pomysłodawcą festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Zespół Intemperata - grupa artystów, którzy za główny cel postawili sobie propagowanie muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych. Trzon zespołu stanowią absolwenci Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, współzałożyciele stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, zrzeszającego muzyków działających na gruncie historycznych praktyk wykonawczych, kilkoro jest także wykładowcami w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej bydgoskiej uczelni.
W skład zespołu wchodzi ponadto wielu instrumentalistów grających wymiennie w zależności od aktualnie przygotowywanego repertuaru. Poszczególni muzycy są związani z wieloma instytucjami kulturalnymi w całej Polsce, prowadząc bogatą działalność artystyczną i pedagogiczną.
Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno znane dzieła muzyki barokowej, jak i te rzadko wykonywane, które podczas koncertów przyjmowane są z wielkim entuzjazmem. Szczególne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje muzyka polska. Efektem tych zainteresowań jest m.in. płyta Gościniec/Alta Via, wydana w 2018 r., na której zespół zarejestrował utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego i S.S. Szarzyńskiego.
Zespół koncertował na terenie całej Polski, występując podczas takich festiwali i cykli muzycznych jak
Festiwal Muzyki Sakralnej MUSICA VERA (Toruń), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Dolnośląski Festiwal
Muzyczny, Baroque Session (Warszawa), Muzyka w Willi Blumwego (Bydgoszcz), Klasykalia Muzyczne
(Kłodzko), Koncerty wielkotygodniowe (Toruń), Bydgoska Scena Barokowa 2019.
Ogrody Wersalu
17.10.2020, g. 18
Dorota Zimna - doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku adiunkta.
Uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występowała jako solistka i kameralistka w całej Polsce, jak również w Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie. Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z orkiestrami Neue Dusseldorfer Hofmusik i Capella Bydgostiensis oraz zespołem Intemperata.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.