Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Joanna Radziszewska (sopran) - ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, następnie studiowała w klasie Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz w Hochschule für Künste Bremen. Jest laureatką Trzeciego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej Canticum Gaudium (Poznań, 2016).
Jej repertuar obejmuje dzieła od renesansu do muzyki współczesnej. Doskonalenie umiejętności wykonawstwa muzyki dawnej zaowocowało współpracą z wieloma orkiestrami i zespołami, takimi jak: {Oh!} Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, zespół muzyki dawnej Diletto, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Bydgostiensis. Harmonia Sacra, Weser-Renaissance Bremen. Założyła zespół muzyki dawnej Armonia Barocca. Wykonując dzieła barokowe występowała pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak Marc Minkowski, Joshua Rifkin, Rinaldo Alessandrini, Robert Hollingworth, Vincent Dumestre.
Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują partie z oper barokowych i późniejszych (m.in. Händel - Morgana, Dalinda, Dorinda, Poppea; Purcell - Belinda; Mozart - Blondchen, Zerlina, Despina, Papagena, Ismene, Barbarina; R. Strauss - Zerbinetta; J. Strauss – Adela; Offenbach - Olimpia), a także oratoria i pieśni. Miała okazję wystąpić w roli Marzii w operze Arminio Hassego (wystawianej przez {Oh!} Orkiestrę Historyczną) oraz Megaclesa w operze Vivaldiego L’Olimpiade, pod batutą R. Alessandriniego (z Wrocławską Orkiestrą Barokową).
W 2019 r. w ramach festiwalu OPERA RARA wystąpiła w roli Oenone w operze Hippolyte et Aricie J.-Ph. Rameau.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Margot Oitzinger (alt) - ukończyła klasę śpiewu na Uniwersytecie Sztuki w Grazu. Doskonaliła swoje umiejętności podczas wielu kursów mistrzowskich prowadzonych przez tak znakomitych muzyków, jak Emma Kirkby czy Peter Kooij. W 2008 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu J.S. Bacha w Lipsku, w 2006 r. - konkursu dla śpiewaków barokowych w Chimay w Belgii.
Jako solistka regularnie współpracuje z czołowymi zespołami barokowymi, m.in: Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Concerto Copenhagen, L‘Orfeo Barockorchester, Wiener Akademie, Bach Consort, Le Concert Lorrain, Dunedin Consort, Sette voci.
Jej repertuar obejmuje partie altowe licznych oratoriów, kantat i oper, przede wszystkim z epoki baroku, ale też muzykę klasyczną oraz współczesną. Wielokrotnie występowała w ramach renomowanych festiwali europejskich, takich jak: Festival Crete Senesi (pod batutą Philippe Herreweghe), Bachfest Leipzig (pod batutą Petera Neumanna oraz Hermanna Maxa), Festival voor oude Muziek Utrecht (pod batutą Masaaki Suzuki oraz Lorenzo Ghielmi), a także Musikfestival Bremen, Schützfest Dresden, Bachfest Salzburg, Händel Festspiele Halle, Festival de musique de la Chaise Dieu oraz Styriarte.
Zrealizowała nagrania dla wielu wytwórni płytowych, przede wszystkim: Deutsche Harmonia Mundi (J.Haydn - Arie per un'Amante), Linn records (J.S. Bach - Msza h-moll), Challenge Records (W.A. Mozart - Bezulia liberata), Querstand (G.P. Telemann - Kantaty), CPO (H. Schütz - Włoskie Magrygały), J.S. Bach - Stiftung (J. S. Bach - Kantaty).
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Tomáš Lajtkep (tenor) - uzyskał tytuł magistra w dziedzinie telekomunikacji na Politechnice w Brnie. Podczas tych studiów podjął prywatne studia wokalne oraz uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej.
Tomáš Lajtkep współpracuje regularnie z wieloma znakomitymi zespołami, wykonującymi zarówno repertuar gregoriański, jak i muzykę epoki renesansu i baroku. Wśród tych zespołów wymienić można m.in. Collegium Vocale 1704 (pod kier. Václava Luksa), Cappella Mariana (pod kier. Vojtěcha Semeráda), Collegium Marianum (pod kier. Jany Semerádovej), Schola Gregoriana Pragensis (pod kier. Davida Ebena), Ensemble Inégal (pod kier. Adama Viktora), Vox Luminis (pod kier. Lionela Meunier) oraz Collegium Vocale Gent ( pod kier. Philippe Herreweghe).
Oprócz śpiewu Tomáš Lajtkep gra w zespole Capella Ornamentata na puzonie tenorowym i basowym. Doskonalił swoje umiejętności w grze na tym instrumencie m.in. biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych instrumentalistów: Francka Poitrineau oraz Adama Woolfa.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Peter Kooij (bas) - należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki Johanna Sebastiana Bacha na świecie. Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem.
Peter Kooij ma w dorobku ponad 150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na całym świecie, m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu, nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod batutą takich dyrygentów, jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio oraz Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bremie.
Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii i Japonii. Peter Kooij został w 2016 roku nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) to międzynarodowego zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest Agnieszka Żarska.
Trzon zespołu wokalnego tworzą śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz - współpracujący projektowo - polscy i zagraniczni soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych muzyków związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea Praha. Orkiestra ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych, poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej założycielem jest wiolonczelista i dyrygent Marek Štryncl.
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w 2016 r., prezentując Oratorium Wielkanocne J.S. Bacha w ramach cyklu Bach200UW, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. Koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje w Szczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku; na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie zespół wykonał Oratorium Saul G.F. Händla z Peterem Kooijem w roli tytułowej.
Baroque Collegium 1685 realizuje ponadto oryginalne projekty edukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych ośrodków, w tym wśród dzieci i młodzieży.
Kantaty J. S. Bacha
11.10.2020, g. 18
Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury, fundriser (Instytut Muzykologii KUL - dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu.
Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje, nagrodzonego Perłą Pienin za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim. W ramach Barokowych Eksploracji organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale, polskie premiery barokowych oper. Realizuje projekty edukacyjne propagujące muzykę i sztukę Baroku.
Jest założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego znakomitych śpiewaków i instrumentalistów. Jako dyrygent zrealizowała m.in. dzieła Bacha, Händla, Monteverdiego, Charpentiera, Delalande’a, muzykę środkowoeuropejską: Capricorniusa, Mielczewskiego, Zieleńskiego, Szarzyńskiego, Gorczyckiego, szeroki repertuar a cappella, w tym prawykonania miniatur chóralnych napisanych specjalnie dla Szczawnickiego Chóru Kameralnego.
Koncertowała w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji. W 2018r. podjęła współpracę z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S. Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem Peterem Kooijem.
Od 2011r. jako manager kultury zarządza projektami kulturalnymi dla Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica.